Zo anders - Kirstin Rozema RECENSIE

Recensie: Zo anders - Kirstin Rozema

De twee zussen Mirthe en Silke lijken in niets op elkaar. Met een leeftijdsverschil van zes jaar en twee totaal verschillende karakters, is hun relatie altijd een beetje oppervlakkig gebleven. Het feit dat Mirthe het lievelingetje van hun moeder is, werkt ook niet mee voor Silke. Maar wanneer hun moeder in het ziekenhuis belandt en Silke als enige tijd heeft om te helpen, komen er dingen uit het verleden naar boven die haar totaal verrassen en die ze misschien liever niet zou willen weten.

Zo anders begint de twee zussen die op vakantie zijn op Mallorca. Direct vanaf het begin merk je de verschillen tussen beiden en voel je de ergernis en irritatie. Eenmaal thuis blijkt dat niet anders. Vervolgens maken we kennis met moeder Josefien Poortman, die zich niet lekker voelt, maar dit wijdt aan de slechte nachtrust en de wijn van de avond ervoor die wellicht niet goed was. Contact met haar drukke dochters is er nauwelijks en samen met haar hondje Daisy en goede buurvrouw Greet redt ze zich wel. Maar dat er meer aan de hand is, had niet kunnen denken.

Zo anders is een fijne roman over de band en het leven van twee zussen. Kirstin Rozema heeft de plot op een mooie manier opgebouwd waardoor je beetje bij beetje steeds meer informatie krijgt en ook steeds beter mee gaat leven met de personages. Het is misschien niet het meest diepgaande plot, maar wel een waarbij je nieuwsgierig bent naar de afloop en het effect van de gebeurtenissen op de personages. De schrijfstijl is erg beeldend, waardoor het verhaal soms wat traag verloopt. Ook dialogen lopen hierdoor soms een beetje vast en dat is jammer. De snelheid gaat hierdoor uit het verhaal. Later in het verhaal, als er meer dingen gebeuren, wordt dit echter weer beter en word je echt in het verhaal meegenomen. Het verhaal is geschreven vanuit zowel Silke als Mirthe en door mee te lezen met hun uitgebreide gedachten zorgt Kirstin Rozema er wel voor dat je de personages vrij goed leert kennen. Je kunt je goed inleven in zowel Silke als Mirthe, maar ook het leven van moeder Josefien wordt steeds helderder. Wel leek het er soms op dat je als lezer te veel informatie kreeg die je –vanuit het personages gezien- niet zou kunnen weten. Dit zorgde soms voor enige verwarring waardoor het niet duidelijk vanuit welk personage dit nu kwam.

Wat Kirstin Rozema op een goede manier doet, is het aanstippen van belangrijke maatschappelijke thema's in Zo anders, zoals alcoholverslaving en wat dat doet met bijvoorbeeld familie. Ook diverse andere onderwerpen en keuzes door de personages worden op een mooie manier verwerkt door de auteur. Hierdoor krijgt het boek net even wat meer diepgang.

Zo anders is een fijne roman om te lezen, met een thema dat voor velen ongetwijfeld bekend is. Het boek begint luchtig, maar wordt al snel serieuzer. Het is geen al te origineel of diepgaand plot, maar de onderwerpen die aan bod komen maken veel goed. Al met al is Zo anders een vermakelijk boek, maar het mist helaas wel de wauw-factor.

Recensie: Zo anders - Kirstin Rozema

Zo anders

1  2  3  4  5

'Zo anders' van Kirstin Rozema begint met een vakantie en eindigt met een zoektocht naar antwoorden.

Zussen Silke en Mirthe in 'Zo anders' van Kirstin Rozema zijn absolute tegenpolen. Waar Mirthe een flierefluiter is die haar schouders vaak over zaken ophaalt, is Silke een piekeraar die maar blijft malen. Hun relatie escaleert na een gezamenlijke vakantie en Silke besluit het contact met Mirthe te verbreken. Dan belandt hun moeder plotseling in het ziekenhuis. Aan het ziekenhuisbed hoort Silke dingen die haar verrassen en die ze nooit had moeten horen.

'Zo anders' gaat over vragen waar geen antwoord op mag komen en over ontdekkingen die onontdekt hadden moeten blijven.