De zolderkinderen - Janneke Schotveld RECENSIE

Recensie: De zolderkinderen - Janneke Schotveld

In Villa het Koekoeksnest wonen drie gezinnen. Het is het beste huis dat Milo zich maar kan wensen. En alle kinderen hebben samen de zolder voor zichzelf, waar ze de hele dag kunnen rondhangen en spelen. Maar dan overlijdt Mimi, de eigenaar van de zolder, en wordt de villa geërfd door een verre neef. Wanneer deze verre neef ineens op de stoep staat en de zolder komt toe-eigenen, laten de zolderkinderen dit niet zomaar gebeuren.

Janneke Schotveld kennen we natuurlijk van de super populaire serie Superjuffie. De zolderkinderen is het eerste boek over de kinderen in villa het Koekoeksnest, maar dit zou ook zomaar eens het begin kunnen zijn van een serie. De zolderkinderen is namelijk een fantastisch kinderboek. Het is vol met doldwaze avonturen, zoals het hoort en zoals we kennen van klassiekers als Floddertje en Jip en Janneke.

Het plot van het verhaal is vrij eenvoudig. Janneke Schotveld heeft een fijne en luchtige schrijfstijl. Milo is de hoofdpersoon van De zolderkinderen. In het begin worden alle kinderen en de ouders voorgesteld, maar dit gaat iets te snel. Welke ouder nu precies bij welk kind hoort, gelukkig is het niet super belangrijk om te weten. Het boek heeft genoeg humor en naarmate het boek vordert wordt het ook echt een beetje spannend. De zolderkinderen wordt aangeraden om voor te lezen vanaf zeven jaar en om zelf te lezen vanaf negen jaar. De manier waarop ze de rouw van Milo om Mimi kan aanpakken is heel kindvriendelijk en ontroerend, passend bij deze doelgroep. Wat betreft de spanning wordt het voor sommige kinderen toch wel iets te spannend en zelfs eng, dus dit is wel iets om als ouders echt in de gaten te houden of om je kind niet alleen te laten lezen.

De illustraties van Annet Schaap zijn in zwart en wit, maar desondanks zijn ze leuk en mooi vormgegeven voor kinderen.

Al met al is De zolderkinderen een aanrader voor kinderen die dol zijn op avontuur. Ondanks dat je als ouders wel even in de gaten moeten houden hoe eng of spannend je kind het verhaal vindt, loopt het gelukkig goed af. De zolderkinderen smaakt naar meer, dus wij zijn benieuwd of er nog meer boeken komen over Milo en de andere kids van de villa van het Koekoeksnest.

De zolderkinderen

1  2  3  4  5

De zolderkinderen van Superjuffie-auteur Janneke Schotveld

Milo woont samen met zijn zusje Daantje in Het Koekoeksnest, een groot huis op een oud landgoed. Het is het fijnste huis van de hele wereld. Boven hem woont Lina en op de derde verdieping wonen Tim en Tijmen, een tweeling die zo op elkaar lijkt dat ze soms zélf niet meer weten wie wie is. De zolder van het huis is van de kinderen: ze spelen er altijd en het is hun absolute lievelingsplek.
    Op een dag overlijdt tante Mimi, de officiële eigenaar van het landgoed. Iedereen denkt dat Milo's moeder alles zal erven, maar er blijkt nog iemand aanspraak te maken op de erfenis: een verre neef komt zijn erfdeel opeisen en neemt zijn intrek op de zolder van Het Koekoeksnest. En dat laten de zolderkinderen niet zomaar op zich zitten!

De zolderkinderen is een grappig en spannend verhaal van de schrijfster van Superjuffie!, met hartverwarmende illustraties van Annet Schaap.