Rentmeesters - Catalijn Claes RECENSIE

Recensie: Rentmeesters - Catalijn Claes

In Rentmeesters volgen we het leven van het Christelijke boerengezin Limpers. Boer Zeger en zijn vrouw Aag hebben drie volwassen zonen. Ze zorgen ook voor de Syrische vluchtelinge Zaïre, wat niet alledaags is in hun dorpje. Het boerenleven gaat echter gepaard met vele zorgen.

Catalijn Claes schetst in Rentmeesters een duidelijk beeld van hoe het eraan toegaat in een boerengezin uit een klein dorp. Zowel familiale problemen als een hoge hypotheek en strenge regelgeving voor de boeren, maken het leven niet makkelijk. In deze korte roman gaat het verhaal niet onmiddellijk ergens naartoe. Het draait niet om één bepaalde gebeurtenis. Eigenlijk maak je als lezer vooral kennis met dit gezin door het enkele jaren te volgen tijdens enkele grote veranderingen in hun leven.

Doordat het aantal personages in dit boek beperkt is en de nadruk volledig ligt op het boerengezin, krijg je wel een goed beeld van deze personages. Ze hebben allen verschillende karakters en lijken zich op een erg ouderwetse manier te gedragen. Tijdens het verhaal wordt vaak de nadruk gelegd op hoe Zaïre in het gezin past. Zij heeft haar leven in Syrië moeten achterlaten om te vluchten voor de oorlog. Haar verdriet wordt wel beschreven maar blijft toch oppervlakkig. Zoals ook bij de andere personages word je geconfronteerd met hun moeilijkheden, maar spreken ze toch niet echt aan. Rentmeesters geeft een mooie inkijk in het gezin Limpers maar slaagt er niet in om de lezer echt te laten meeleven met hun moeilijkheden.

De schrijfstijl van Catalijn Claes is best wel bijzonder en moet je aanspreken. Het verhaal wordt niet op een vertellende manier geschreven. Het bestaat uit gesprekken en gedachten van de personages die letterlijk werden neergeschreven. Er wordt van het ene onderwerp op het andere gesprongen wat het soms moeilijk maakt om het verhaal te volgen. De spreektaal is ook vrij ouderwets en de opbouw van de zinnen is niet alledaags. De aparte schrijfstijl is dan ook het eerste dat opvalt in dit boek.

Doorheen het boek komen verschillende thema's aan bod die vrij actueel zijn. Zoals de verschillen tussen het geloof van Christenen en Moslims. Ook het contrast tussen armoede en rijkdom, het veranderde boerenleven dat gebukt gaat onder opgelegde regels. Van deze thema's proef je in Rentmeesters al gaat de diepgang hierover vaak verloren in de spreektaal die het boek kenmerkt.

Rentmeesters is een korte roman die een inkijk geeft in het leven van een boerengezin en hun alledaagse problemen. Het verhaal mist echter diepgang bij de belangrijke thema's en ook de personages blijven oppervlakkig. Dit is eerder een roman die je snel tussendoor leest.

Recensie: Rentmeesters

Rentmeesters

1  2  3  4  5

Boer Zeger Limpers, de hoofdpersoon in de roman 'Rentmeesters' van Catalijn Claes, is van de oude stempel. En dat bevalt hem prima. Maar hij merkt wel dat het voor een man als hij steeds lastiger wordt om zich te handhaven. Hoge hypotheeklasten, strenge regels uit Brussel, een zoon die een ander levenspad kiest dan hij zou wensen… Aan de hand van het verhaal van Zeger en de mensen om hem heen schetst Catalijn Claes een zeer realistisch beeld van hoe het vandaag de dag is om een boerenbedrijf te runnen en om in een kleine gemeenschap te leven waar de tijd in sommige opzichten heeft stilgestaan, maar waar de moderne tijd toch onverbiddelijk vat op krijgt. Zo is 'Rentmeesters' een actueel verhaal waarin de menselijke maat probeert de vaart der volkeren bij te houden.