Dodelijk dichtbij - Jonas Moström RECENSIE

Recensie: Dodelijk dichtbij - Jonas Moström

Scandinavische thrillerreeksen zijn enorm populair geworden de voorbije jaren. Ze scoren topwaarderingen op alle mediasites en vullen vele televisieavonden. De meeste zijn natuurlijk gebaseerd op spannende boeken. Het is een echte niche geworden en om aandacht te blijven krijgen moeten de auteurs dan ook steengoed zijn. De Zweed Jonas Moström bleef bij ons wat onder de radar, maar daar zal gauw verandering in komen. De originele versie van Dodelijk dichtbij dateert al van 2014, maar werd nu pas in het Nederlands vertaald. Dodelijk dichtbij is een eerste thriller rond psychiater Nathalie Svensson. Zij staat de Stockholmse politie bij in zware misdrijven. In deze thriller staat ze echter zelf in het midden van de aandacht. Bij het begin van het verhaal is ze getuige van de moord op haar nieuwe vriend, de acteur Rickard Ekergard. Hij wordt van dichtbij doodgeschoten. Tien jaar geleden maakte Nathalie al hetzelfde mee met haar toenmalige partner Adam. Wat volgt is een afwisseling tussen het heden en tien jaar terug. Beide zaken lijken voor haar duidelijk in verband te staan, maar daar is de politie niet van overtuigd. Als ze bovendien nog eens gestalkt wordt, is ze zeker. Ze gaat zelf op onderzoek en de ontknoping is een verrassing van jewelste.

Dodelijk dichtbij is het schoolvoorbeeld van hoe een spannende thriller in elkaar zit. Korte hoofdstukken, vlugge afwisseling, voortdurende onderhuidse spanning: de juiste ingrediënten voor een spannende cocktail. Jonas Moström weet de juiste verhoudingen te respecteren. Hij schrijft zeer gedetailleerd en precies, maar het wordt nooit storend. Zijn medische achtergrond komt goed te pas bij zowel de achtergrond van Nathalie als bij de beschrijving van de moorden. Ook de setting in Stockholm, waar hij als arts werkt, is hem natuurlijk goed bekend. Naast het hoofdverhaal weet hij het karakter van hoofdpersonage Nathalie Svensson goed te typeren: een vrouw van middelbare leeftijd, net gescheiden en in een gevecht met haar ex over het hoederecht voor haar kinderen, een job waarin ze hoog aangeschreven staat, en de dagelijkse beslommeringen. Hij schetst zeer goed hoe de gebeurtenissen een invloed hebben op haar dagelijkse leven. Daarnaast komen ook de andere personages goed uit de verf, maar daar blijft hij (logischerwijs) iets oppervlakkiger. Zijn taal is vrij eenvoudig, al gebruikt hij wel vaak ongekende vergelijkingen. Dit soms wat vreemd aan, maar daar ga je als lezer vlot over. Dodelijk dichtbij is een thriller die je niet kan neerleggen, je leest dit verhaal in één ruk uit. De spanningsboog staat van begin tot einde gespannen en dat is te danken aan de eenvoudige, maar rake structuur en het interessante hoofdpersonage. Jonas Molström zal ook bij ons geen eendagsvlieg zijn en misschien groeit Nathalie Svensson wel uit de een nieuwe Saga Noren.

Dodelijk dichtbij

1  2  3  4  5

Dodelijk dichtbij, het eerste deel in een serie van Jonas Moström, volgt psychiater Nathalie Svensson in de zoektocht naar de moordenaar van haar vriend. Was zij het eigenlijke doelwit?

In Dodelijk dichtbij, het eerste deel in een serie van Jonas Moström, ondersteunt psychiater Nathalie Svensson de politie van Stockholm bij bijzonder zware misdrijven. Wanneer op een nacht haar minnaar, de beroemde acteur Rickard Ekengård, op straat wordt doodgeschoten kan ze echter alleen maar machteloos toekijken: hij bloedt dood in haar armen. Nathalie waant zich meteen weer in de nachtmerrie die haar jaren in zijn greep heeft gehad; tien jaar geleden werd haar toenmalige vriend namelijk vermoord. Ze besluit op eigen houtje op onderzoek te gaan en dat stuit iemand tegen de borst: Nathalie krijgt dreigbrieven en denkt dat ze wordt achtervolgd. Is er een verband tussen de twee moorden? Of was zij het eigenlijke doelwit?

Dodelijk dichtbij van Jonas Moström is het eerste deel van een serie met Nathalie Svensson in de hoofdrol.