Snelle Sam - Olav Mol RECENSIE

Recensie: Snelle Sam - Olav Mol

Olav Mol, de Nederlandse Ziggo F1 commentator, schreef het boek Snelle Sam samen met Erik Houben en met illustraties van Renee Rienties. Het boek gaat over Sam die de autosport steeds beter leert kennen. Sams vader rijdt zelf op een vrachtwagen en kijkt naar de Formule 1 op televisie. Als Sam een keer ook kijkt naar een race op televisie, wordt hij helemaal gek op het racen! Zou Sam zelf ook zo goed kunnen racen? Hij leert het racen via zijn spelcomputer de Playbox en Sam gaat zelf ook karten op een echt baan en doet mee aan een wedstrijd.

Snelle Sam is voor kinderen leuk om te lezen, doordat je als lezer net als Sam stap voor stap in aanraking komt met de autosport. Zo maakt hij de race eerst op televisie mee, daarna via het gamen op de Playbox, op een racebaan bij het karten en als klap op de vuurpijl ook nog eens van dichtbij op de racebaan van de Grand Prix in Nederland. Met leuke weetjes over de regels van het racen bij de Formule 1 en het leven als coureur, kom je als lezer veel te weten over deze sport en is het dus ook een informatief boek.

In het boek lees je vanuit het perspectief van Sam. Sam zit op de basisschool. Zijn blik op de wereld past goed bij de leeftijdscategorie van 7+, waarvoor het verhaal is geschreven. Ook door de korte zinnen en eenvoudige woorden kun je je als jonge lezer makkelijk verplaatsen in Sam en zijn verhaal. Het letterlijk opvatten van de uitspraken, zoals 'kwijtschelden' – "Waarom ging je schelden, opa?" – en 'stokbroden' – "Wat zijn stakende stokbroden, papa?" – maakt het personage realistisch en grappig voor deze leeftijd.

In Snelle Sam worden er fictieve namen gebruikt voor de coureurs, alhoewel je als lezer wel denkt te herkennen naar welke Formule 1 helden er wordt verwezen. Zo zou de Nederlandse Bas Vandamme uit het boek Max Verstappen kunnen zijn. De naam Charles Legrand zou Charles Leclerc kunnen zijn en zo zijn de coureurs aan bekende namen te koppelen.

Op sommige momenten in het boek lijkt het alsof je van de ene gebeurtenissen naar de andere gebeurtenis wordt geslingerd. Het thema racen wordt dan ook niet altijd aangehouden. De rode draad in het boek is daardoor tijdens het lezen niet altijd duidelijk, maar aan het einde van het boek begrijp je hoe het verhaal zich heeft opgebouwd tot het slot.

Snelle Sam van Olav Mol is een echte aanrader voor kinderen (of ouders!) die gek zijn op de Formule 1 en voor kinderen die er nog niet zoveel over weten, maar er wel mee willen kennismaken. Het kinderboek kan worden voorgelezen aan kinderen tot groep 4. Daarna kunnen de kinderen het prima zelf lezen!

Recensie: Snelle Sam - Olav Mol

Snelle Sam

1  2  3  4  5

Sam wil alles weten over racen. Zelf racen in een echte raceauto kan hij natuurlijk nog niet, maar hij gaat wel een keer karten. Sam wil het allerliefst een eigen kart, maar dat is te duur. Op zijn spelcomputer kan hij wel oefenen. Hij doet zelfs mee aan een online wedstrijd. De hoofdprijs van die wedstrijd? Een rondje racen in een kart op het circuit van de Grand Prix in Zandvoort. Zal het Sam lukken om de prijs in de wacht te slepen?