De Heren van de Tijd -  Eva García Sáenz RECENSIE

Recensie: De Heren van de Tijd -  Eva García Sáenz

De Spaanse auteur Eva García Sáenz de Urturi bracht haar eerste boek in eigen beheer uit, maar doordat De Stilte van de Witte Stad binnen korte tijd een kaskraker werd, zijn de boeken ondertussen gelukkig wereldwijd verkrijgbaar in vrijwel alle boekhandels. De Heren van de Tijd is het derde en afsluitende boek van haar trilogie dat zich afspeelt rondom het leven van profiler Unai Lopez de Ayala. De drie boeken volgen elkaar direct op, dus om geen gaten in het leesplezier te creëren is het het leukst om met het eerste boek te beginnen.

De stad Vitoria in de Spaanse regio Baskenland is in de ban van het boek 'De Heren van de Tijd'. Het spannende verhaal speelt zich af in de middeleeuwen en doordat het geschreven is onder een pseudoniem, geeft het nog een extra dosis mysterie. De echte naam van de auteur is namelijk niet bekend. Op een avond is er een lezing georganiseerd waar de auteur zelf zijn verhaal zal doen over het boek en hiermee dus ook zijn identiteit zal onthullen. De auteur komt echter niet opdagen en het publiek is teleurgesteld. Wanneer Unai en zijn gezelschap naar buiten lopen, stuiten ze op het lichaam van een man. Het lijkt erop dat de moord gepleegd is volgens een rituele beschrijving uit het boek...

Eva García Sáenz de Urturi wist in haar voorgaande boeken een stempel te drukken door geschiedenis en realiteit in elkaar over te laten lopen. Ze zorgde hiermee voor een interessante insteek en gelukkig houdt de auteur zich vast aan deze kenmerken. De Heren van de Tijd behoudt hiermee de karakteristieke details waar we in de eerdere boeken al kennis mee hebben gemaakt. De historische feitjes zorgen voor een rijk verhaal met meerdere lagen. De informatie is pakkend, maar leidt niet van het verhaal af. De auteur tilt het niveau van De Heren van de Tijd wel een treetje hoger door twee verhaallijnen naast elkaar te vertellen. Ze spelen zich elk in een andere tijd af en hebben soms overlappende details. Dit kan wat verwarring veroorzaken. Het boek vergt enige concentratie en eist de volledige aandacht van de lezer op. De doorzetter zal tussen de regels in aanwijzingen lezen en hierdoor de jacht op de dader vanaf de eerste rang meemaken.

Spanning is niet het belangrijkste aspect in het boek. De tensie is middelmatig en voornamelijk onderhuids aanwezig. Dit is meeslepend tijdens het lezen, maar de lezer die graag op het puntje van zijn of haar stoel zit door agitatie, zal geen volledig voldaan gevoel krijgen. Door de vele verhaallijnen en omvangrijke personages is een spannende roman een betere benaming. De personages zijn de steunpilaren van het boek. Ze zijn erg menselijk en hun emoties zorgen dat er gemakkelijk empathie optreedt tijdens het lezen. Ze kampen met alledaagse problemen die goed te relativeren zijn en ze hebben weleens moeite om de lijn tussen werk en privé zichtbaar te houden. De binding die je als lezer met ze krijgt, zorgt voor een humaan gevoel en tevens een extra spanningslaagje. De puzzels hebben een persoonlijke noot en je wil niets liever dan dat je favoriete karakters zonder breuken hun leven kunnen hervatten.

De Heren van de Tijd is geen gemakkelijk boek en vergt behoorlijk wat concentratie van de lezer. De kenmerken uit de voorgaande boeken worden doorgezet in dit afsluitende deel en zorgt hiermee voor een krachtige en karakteristieke trilogie dat bol staat van de sfeer.  Staat spanning bij jou niet op nummer een en ben je op zoek naar net dat beetje extra in een boek? Dan is deze trilogie een aanrader voor jou!

De heren van de tijd

1  2  3  4  5

Onweerstaanbare mix van spanning, geschiedenis en cultuur. De heren van de tijd maakt de trilogie van De witte stad compleet!

Vitoria, 2019. De roman De heren van de tijd, die zich afspeelt in de Middeleeuwen, is een groot succes. Hij verschijnt onder het mysterieuze pseudoniem Diego Veilaz.

Vitoria, 1192. De legendarische graaf Diago Vela komt thuis na een missie van twee jaar, hem opgedragen door de koning. Hij treft zijn broer aan, getrouwd met de vrouw die ooit zíjn bruid was.

In het heden krijgt Unai López de Ayala te maken met een reeks gruwelijke moorden, identiek aan beschrijvingen in De heren van de tijd. Zijn onderzoek leidt naar de toren van Nograro, een fort dat al eeuwen bewoond wordt door dezelfde familie. Gaandeweg vindt Unai in De heren van de tijd allerlei overeenkomsten met zijn eigen verleden. En deze ontdekking zal voor hem en zijn familie alles veranderen.