Vrije woorden - Evan Roxanne Ramzipoor RECENSIE

Recensie: Vrije woorden - Evan Roxanne Ramzipoor

Tijdens de Tweede Wereldoorlog besluit het Belgische verzet een propagandakrant uit te brengen in een satirische stijl, de Faux Soir, waarin ze de Duitsers belachelijk maken. De verzetsgroep die hiermee aan de slag gaat bestaat uit bijzondere figuren, zoals een professor, een hoer en een drukker, onder leiding van journalist Marc Aubrion. Een flamboyant gezelschap met hetzelfde doel. Ze moeten van alles regelen om de krant te schrijven en te laten drukken. Met gevaar voor eigen leven werkt de verzetsgroep aan de propagandakrant, om de mensen in België weer hoop te geven.

Aan het begin van het boek worden de acht belangrijkste personages uit het boek geïntroduceerd. Zij hebben alle acht een bijnaam, zoals de Nar, de Smokkelaar en de Pyromaan, waardoor het is handig dat zij alvast genoemd worden en ze direct herkenbaar zijn in het verhaal. De hoofdpersonages zijn heel divers, Marc Aubrion, de Nar, is een creatieve geest, met bijzondere uitspraken die op alle problemen wel een uitweg weet. Gamin is een jonge partizaan, die geborgenheid heeft gevonden bij de verzetsgroep en een geheim met zich meedraagt. Zo heeft elk personage zijn bijzonderheden, waardoor de verzetsgroep veelzijdig en kleurrijk is.

Het boek is opgezet als raamvertelling. Het verhaal is een terugblik vanuit het heden naar het verleden, het jaar 1943. Een inmiddels oud geworden Gamin (lid van de verzetsgroep) vertelt over de belevenissen rondom de verzetsgroep en de publicatie van de Faux Soir. Het verhaal start achttien dagen voor de lancering van de krant en telt af tot de verschijning van de Faux Soir. De gebeurtenissen worden belicht vanuit de acht verschillende hoofdpersonages.

Het verhaal speelt in de Tweede Wereldoorlog en is daardoor ernstig. De verzetsgroep loopt veel gevaar bij de activiteiten die zij ondernemen. Ook enkele Duitsers spelen een belangrijke rol in dit verhaal. Toch zit er ook een vrolijke noot in het verhaal, door de diverse samenstelling van de verzetsgroep en de opvallende en satirische uitspraken van onder andere personage Marc Aubrion.

Auteur Evan Roxanna Ramzipoor bestudeerde tijdens haar studie de propaganda van de Tweede Wereldoorlog. Tijdens haar onderzoek stuitte ze op het verhaal rond de Faux Soir, een exemplaar van de Belgische krant Le Soir, dat werd uitgegeven door een verzetsgroep. Dit werd haar inspiratie voor de roman Vrije woorden. Uit het verhaal blijkt dat de auteur goed op de hoogte is van de gebeurtenissen en gaat daardoor erg in de details, dit zorgt voor heel wat zijsporen en uitwijdingen in het verhaal die het tempo uit het boek halen. Zo geeft de auteur een uitgebreide uitleg over een regelzetmachine die wordt gebruikt bij het drukken van een krant, waardoor lezen doorzettingsvermogen vraagt.

Vrije woorden is een flink boek en beslaat 550 pagina's. Het oorspronkelijke verhaal over de verzetsgroep die een propagandakrant produceren is interessant en heeft potentie. De auteur is goed op de hoogte van het oorspronkelijke verhaal (dit blijkt ook uit het nawoord), maar heeft zich laten verleiden tot chaos en te veel details, waardoor het verhaal niet optimaal uit de verf komt.

Vrije woorden

1  2  3  4  5

Brussel, 1943. Een verzetsgroep vol buitenbeentjes besluit de nazi's een hak te zetten door een satirische krant te drukken. Maar zijn álle leden van de groep bereid te sterven voor het vrije woord?

"Vrije woorden' is een onvergetelijke roman gebaseerd op historische feiten.

Brussel, 1943. De stad is in handen van de nazi's, maar het verzet broeit. Het Front de l'Indépendance geeft een onafhankelijke krant uit onder leiding van journalist Marc Aubrion. Zijn team is een onwaarschijnlijk stel helden: een 12-jarige straatrat, een schimmige saboteur, een professor die te veel weet, een clandestiene schrijver.

Als de SS hen oppakt en opdraagt nazipropaganda te schrijven, plannen Aubrion en zijn team de ultieme verzetsdaad: onder de neus van de nazi's een verzetskrant drukken.

Deze mensen zijn bereid te sterven voor het vrije woord – en ze hebben achttien dagen de tijd om het klaar te spelen…