Sophie op de daken - Katherine Rundell RECENSIE

Recensie: Sophie op de daken - Katherine Rundell

De hoofdpersoon van Sophie op de daken is het meisje Sophie. Als baby heeft ze een schipbreuk in Het Kanaal overleefd en iedereen gaat er vanuit dat ze wees is. Ze dobberde in een cellokist in het water en is gered door Charles, een wetenschapper, een man alleen. Sophie is er echter van overtuigd dat haar moeder nog leeft en ze heeft een paar levendige herinneringen aan haar.

Het grootste deel van het boek speelt zich af in Parijs, Charles en Sophie vermoeden dat de moeder van Sophie daar te vinden zou moeten zijn en gaan op zoek. Op de daken van Parijs blijken kinderen te wonen, kinderen die geen thuis hebben. Op de daken is het veiliger voor hen dan op de grond. Sophie leert Matteo kennen, en samen rennen, springen en vliegen ze bijna door de lucht en gaan van dak tot dak in Sophies zoektocht naar haar moeder. Je zou je kunnen afvragen in hoeverre dit realistisch is, maar moeten boeken en kinderboeken altijd de realiteit beschrijven?

De schrijfstijl van Katherine Rundell is heel beeldend. Tijdens het lezen kan je je een goede voorstelling maken van de gebeurtenissen, de hoofdpersonen en de omgeving. De woordkeus van Rundell humoristisch. Toch is het boek niet even toegankelijk voor alle kinderen. De auteur schrijft heel poëtisch, bijna literair. Ook verwerkt ze geregeld Franse woorden in de tekst, die niet altijd vertaald worden. Kinderen op de basisschool zullen over het algemeen nog geen Frans beheersen en hier tegenaanlopen. Dit alles maakt wel dat Sophie op de daken juist heeft geschikt is voor wat oudere kinderen en ook volwassenen zullen het boek erg kunnen waarderen. De woordkeus van Rundell is humoristisch.

Met dat je Sophie op de daken leest, ga je terug in de tijd. Naar een periode waarin je je verplaatste in rijtuigen en met stoomtreinen, waarin je in de coupés nachtspiegels hebt. Een ander voorbeeld is de kinderbescherming in Engeland, die Charles (uiteraard) niet de juiste verzorger voor een meisje alleen vindt en zoekt steeds weer naar argumenten om Sophie bij hem weg te halen. En ondanks ouderwetse woorden en in onze tijd achterhaalde ideeën ben je je er eigenlijk niet bewust van dat het verhaal zich in een andere tijd afspeelt.

Naast de mooie inhoud heeft Sophie op de daken een mooie cover die het silhouet van nachtelijk Parijs laat zien. Binnenin het boek start ieder hoofdstuk met een vereenvoudigde weergave van deze skyline.

Tot slot, het belangrijkste uitgangspunt van Charles in zijn opvoeding van Sophie is dat je altijd iedere mogelijkheid moet onderzoeken. Kenmerkend voor een wetenschapper. Maar ook een mooie boodschap aan iedere lezer, jong én oud. Als je namelijk iedere mogelijkheid onderzoekt, betekent dat dat je blijft geloven in een goede afloop. Dat optimisme past bij kinderen en je wilt ook niets liever dan dat kinderen de rest van hun leven dat optimisme behouden!

Sophie op de daken

1  2  3  4  5

Katherine Rundell, bekend van Feo en de wolven en De ontdekkingsreiziger, vertelt in Sophie op de daken een meeslepend verhaal over familie en doorzettingsvermogen. Opnieuw een schitterende jeugdroman van een van de belangrijkste Britse kinderboekenauteurs van dit moment.
    Sophie overleefde als baby een schipbreuk en iedereen denkt dat ze wees is. Maar Sophie herinnert zich nog dat haar moeder om hulp zwaaide toen Sophie in een cellokist in het Kanaal dreef. Volgens haar voogd is het bijna onmogelijk dat haar moeder nog leeft. Maar "bijna onmogelijk' betekent "nog mogelijk', vindt Sophie. Met de enige aanwijzing die ze heeft – het adres van de cellomaker – vlucht Sophie naar Parijs. Daar krijgt ze hulp van Matteo en zijn "daklopers', die in geheime plekken boven de stad wonen. Maar kunnen ze haar moeder vinden voordat Sophie wordt opgepakt door de autoriteiten? Of, nog belangrijker, voordat ze de hoop opgeeft?