Geef Wacht! - Tom Mariën RECENSIE

Recensie: Geef Wacht! - Tom Mariën

Elke dag gebeurt hetzelfde. De zee komt en gaat, de koning doet zijn ronde en de wachter houdt de horizon scherp in de gaten. De wachter ziet de overkant niet. Waar zou deze precies liggen en wat is er aan de overkant? Zou er ook een koning zijn? Of een wachter met een eigen toren? Hij wikt en weegt: blijft hij waar hij is of gaat hij op zoek naar de andere kant?

Het eerste wat meteen opvalt aan dit prentenboek zijn de prachtige illustraties, die gemaakt zijn door Yule Hermans. Elke afbeelding lijkt wel een echt kunstwerkje, wat zo op een schilderij aan de muur kan hangen. Het kleurgebruik past perfect bij het boek. Het bijzondere en kunstzinnige aan de afbeeldingen is het perspectief waarin de figuren getekend zijn. Op de ene afbeelding is de wachter heel groot afgebeeld, terwijl hij op een volgende afbeelding veel kleiner is weergegeven. Daarnaast zijn ook de gedachten van de wachter heel mooi afgebeeld, door het gebruik van dunne, lichte lijnen.

De voorkant en afbeeldingen in Geef Wacht! doen het lijken alsof het een prentenboek voor jongere kinderen is. Het boek is echter geschikt voor wat oudere kinderen, in de midden- of bovenbouw van de basisschool. Bij de afbeeldingen is relatief veel tekst gebruikt. Ook is Geef Wacht!  echt een prentenboek om over na te denken. Het verhaal en de achterliggende gedachte van het boek is niet meteen duidelijk na een eerste keer lezen. Om dit goed te begrijpen kun je het boek gerust meerdere keren lezen. Geef Wacht! is daarom een heel geschikt boek om voor te lezen en over na te praten. Het (bijna poëtische) taalgebruik is voor kinderen af en toe best lastig te begrijpen. De zinnen en stukjes tekst zijn best lang, waardoor je soms echt even goed moet nadenken wat je zojuist hebt gelezen.

De afbeeldingen in het boek zijn absoluut de moeite waard en zijn echte kunstwerkjes! De schrijfstijl van Tom Mariën is daarentegen iets moeilijker, maar geeft zeker ruimte voor mooie gesprekken. Een onderwerp wat duidelijk in het boek naar voren komt is verandering: 'Niemand weet wat er komen zal. Zelfs de zee heeft geen idee.' Wanneer je het boek vluchtig leest, is het best een apart verhaal. Je moet echt even de tijd nemen om het verhaal rustig te lezen en hierover na te praten en te filosoferen. Kortom, een bijzonder prentenboek voor de wat oudere kinderen (of volwassenen)!

Recensie: Geef Wacht! - Tom Mariën

Geef wacht!

1  2  3  4  5

Elke dag gebeurt hetzelfde. De zee komt en gaat. Elke dag doet de Koning zijn ronde. 'Geef wacht!' roept hij, wanneer hij halt houdt bij de toren van de Wachter. Die recht dan zijn rug, steekt zijn kin vooruit en presenteert zijn speer.
    De Wachter houdt de horizon scherp in de gaten. Hij ziet de overkant niet, maar kan hem haast ruiken. Hij vraagt zich af waar de overkant juist ligt. Of er ook een toren staat met een Wachter. Hij wikt en weegt: blijft hij voor altijd in zijn eigen toren of gaat hij op zoek naar die andere kant?
    Geef wacht! vertelt een gevoelig verhaal over een plek hebben en houden. Over je eigen weg zoeken en niet vinden. Over de ene en de andere kant.