Alice in Wetenschapswonderland - Carlo Frabetti RECENSIE

Recensie: Alice in Wetenschapswonderland - Carlo Frabetti

Alice moet een opstel schrijven voor natuurkunde. Ze weet niet goed waar ze moet beginnen en het schrijven wil maar niet lukken. Dan komt er plotseling hulp uit een onverwachte hoek. Dit is meteen het begin van de reis door Wetenschapswonderland. Alice leert meer over onder andere Darwin, Da Vinci, Newton en Madame Curie.

Het boek zit er meteen aantrekkelijk uit voor kinderen: het is kleurrijk, heeft rond de 100 pagina's en zit vol met plaatjes. Dit zorgt er dan ook meteen voor dat het anders is dan andere informatieboeken. Alice in Wetenschapswonderland is namelijk geschreven in een verhalende vorm. Terwijl Alice informatie opzoekt voor het opstel voor natuurkunde, lees je samen met haar mee in de informatieboeken en leer je veel over bekende wetenschappers en natuurkundigen. De (soms best lastige) formules zijn door Carlo Frabetti op een begrijpelijke manier uitgelegd, ondersteund door afbeeldingen. Mocht je tijdens het lezen toch nog een lastig woord tegenkomen, of achteraf een bepaalde begrippen even op willen zoeken, dan staat er achterin het boek een handige woordenlijst.

In Alice in Wetenschapswonderland moet Alice een opstel schrijven, hier werkt ze gedurende het boek naartoe. Alice is een nieuwsgierig meisje, hierdoor word je zelf ook nieuwsgierig naar de verschillende theorieën. De informatie in het boek is best lastig, maar het wordt op een begrijpelijke, en ook zeker grappige manier uitgelegd. Wel is het boek vooral geschikt voor de wat oudere basisschoolleerlingen of leerlingen die heel geïnteresseerd zijn in wetenschap en natuurkunde.Doordat het op een verhalende manier is geschreven, leest het boek lekker weg en ben je benieuwd hoe het afloopt het Alice haar opstel. Het is dan ook erg leuk dat het laatste hoofdstuk Alice haar opstel is; dit is eigenlijk ook weer een soort samenvatting van de theorieën en onderwerpen die in het boek naar voren komen.

Al met al een leuk boek voor kinderen (of volwassenen) die meer willen weten over onder andere atomen, zwaartekracht of de drie wetten van Newton. Door de verhalende vorm is het ook zeker geschikt om voor te lezen, maar door de prachtige kleurrijke plaatjes ook absoluut geschikt om zelf te lezen! Een aanrader voor wie natuurkunde en wetenschap interessant vindt of er meer over wil leren!

Alice in Wetenschapswonderland

1  2  3  4  5

Maak samen met Alice een wonderbaarlijke reis en kom alles te weten over materie, zwaartekracht, het broodje van Democritus en het bad van Archimedes.