Glazen vleugels - Katrine Engberg RECENSIE

Recensie: Glazen vleugels - Katrine Engberg

Glazen vleugels is een thriller over het rechercheurs duo Jeppe Körner en Anette Werner. In het centrum van Kopenhagen wordt het dode lichaam van een naakte vrouw gevonden in een fontein. De vrouw is doodgebloed met een onbekend voorwerp. De volgende dag wordt er opnieuw een slachtoffer gevonden. De overeenkomsten tussen de slachtoffers zet Jeppe op een bepaald spoor in de richting van een oude psychiatrische zorginstelling. Anette is met zwangerschapsverlof en heeft moeite met afstand houden van de zaak.

Katrine Engberg – de schrijfster van het boek – is een Deense choreografe en danser. In 2016 verscheen haar eerste thriller De krokodilvogel. Glazen vleugels is het derde boek van deze serie, maar wordt in Nederland uitgegeven als tweede deel.

Het verhaal in onderverdeeld in 27 hoofdstukken en beslaat een periode van zes dagen. In de eerste hoofdstukken maak je kennis met vele personages die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken hebben. In het begin is het daarom lastig om alle personages goed uit elkaar te houden, maar naarmate het verhaal vordert wordt dit gemakkelijker. Katrine Engberg heeft een fijne schrijfstijl. Als lezer kun je je goed inleven in de verschillende personages. Het verhaal start rustig op waardoor het niet direct spannend is. Op een bepaald moment worden de onderlinge verbanden tussen de personages duidelijker en wordt ook het verhaal direct een stuk spannender. Het verhaal kent ook nog eens vele plotwendingen waardoor er veel vaart in zit. Naast dat Katrine Enberg een spannend misdaadverhaal heeft weggezet schrijft ze ook over de gebreken in de Deense gezondheidszorg, wat ook erg interessant is om te lezen.

Glazen vleugels is een spannende thriller die zich afspeelt in Kopenhagen. Het duurt even voordat je als lezer alle personages kent en de onderlinge verbanden duidelijk worden, maar wanneer deze eenmaal duidelijk zijn, wordt het een spannend verhaal met vele onverwachte plotwendingen. Kortom, Glazen vleugels is een échte aanrader voor fans van Scandinavische misdaadauteurs.

Glazen vleugels

1  2  3  4  5

Zaterdag 14 oktober. De afdeling hartbewaking in het Rigshospital van Kopenhagen.

Een verpleegkundige vult een injectiespuit met een overdosis medicatie en loopt de kamer binnen van een oudere patiënt.

Vijf dagen eerder. Een bezorger maakt zijn rondje door het centrum van Kopenhagen en doet een macabere vondst: het naakte lichaam van een dode vrouw ligt in een fontein in een van de hoofdstraten van de stad. Symmetrische snijwonden zijn zichtbaar op haar hele lichaam – ze lijkt te zijn doodgebloed.

Rechercheur Jeppe Kørner krijgt de zaak toegewezen. Het onderzoek leidt hem en zijn team naar het hart van het zorgsysteem. Een wereld waar vuile ambitie en corruptie een grotere plaats innemen dan empathie en medemenselijkheid. En intussen tikken de uren weg tot de volgende moord…