Jippie! en de Onderwaterpiraten - Sanne Rooseboom RECENSIE

Recensie: Jippie! en de Onderwaterpiraten - Sanne Rooseboom

Prinses Super en haar vriend Max komen erachter wie de vader van Max is. Ze besluiten hem te gaan zoeken, maar komen al snel tot de conclusie dat dat niet zo makkelijk zal zijn. Hij lijkt elf jaar geleden wel van de aardbodem verdwenen te zijn, zonder zelfs maar te weten dat hij een zoon had. Hij is voor het laatst gezien toen hij mee besloot te varen met de Onderwaterpiraten. Super, Max en lakei Rolf maken dezelfde reis, elf jaar later, in de hoop de vader van Max aan te treffen op het rotsige eiland.

Sanne Rooseboom moet een geweldige verbeeldingskracht hebben! De wereld die zij neerzet in Jippie! En de Onderwaterpiraten voelt erg origineel aan. De manier waarop de inwoners van buurlanden Jippie en Grom, en later ook de Onderwaterpiraten, worden geportretteerd is zo leuk om te lezen. De inwoners zijn heel typisch en helemaal tegengesteld. In Jippie is iedereen áltijd vrolijk en worden er geen problemen gezien. In Grom zijn de mensen altijd aan het zeuren en is er helemaal niets goed. En de Onderwaterpiraten zijn enorme opscheppers. Ze kunnen geen zin uitspreken zonder zichzelf de hemel in te prijzen. Het mooie is, dat prinses Super en Max allebei een beetje in het midden zitten tussen Jippie en Grom, en daardoor erg goed de irritante karaktertrekken van alle inwoners kunnen benoemen.

Jippie! En de Onderwaterpiraten is, net zoals de vorige twee boeken met prinses Super, geïllustreerd door Annet Schaap en natuurlijk doet die naam een belletje rinkelen! Schaap begint eigenlijk al met haar kunsten te tonen op het schutblad. Ze brengt daar de wereld van Super en Max in kaart, zodat je tijdens het lezen even kan spieken waar de hoofdpersonages zich ergens bevinden. De rest van het boek is rijkelijk geïllustreerd, maar de zwart-witte tekeningen overheersen de tekst niet. Ze lijken erg zacht door de fijne lijnen. Vaak hebben ze een kleine humoristische knipoog en ademen ze een lieflijke sfeer uit.

De doelgroep van Jippie! En de Onderwaterpiraten zijn de jonge lezers van zeven tot negen jaar. Het zal voor de jongste lezers een flinke kluif zijn om de tekst zelf te verwerken, dus waarschijnlijk zal wat hulp van mama of papa hier niet worden afgeslagen. Zeker de volle bladzijden tekst kunnen wat afschrikken door het kleinere lettertype. De woordkeuze en schrijfstijl is erg geschikt om zowel zelf te lezen als om voorgelezen te worden. Ook de wat oudere lezers, van tien tot twaalf jaar, zullen nog kunnen genieten van dit avontuurlijke boek. Het zijn niet alleen de piraten die het avontuurlijk maken, maar door de verhalen over haaien, schepen en houten benen raak je wel direct in de stemming.

Het verhaal is vrij voorspelbaar en ook de reacties van de bevolkingsgroepen worden, naarmate je vordert, steeds minder origineel. Gelukkig is er ook nog een prinses Super en eigenlijk is het haar personage dat Jippie! En de Onderwaterpiraten op een hoger niveau tilt. Haar eigenwijze kijk op eigenlijk zowat alles, zorgt voor een sarcastische ondertoon. Iets wat je niet zo vaak vindt in kinderboeken. Rooseboom melkt het verhaal ook niet uit tot je het zat bent, maar stopt precies op het goede moment. Zodat het nog uitkijken is naar een volgend verhaal met Super en Max in de hoofdrollen.

Jippie! En de Onderwaterpiraten is een schitterend boek om te lezen en het zal heel wat enthousiaste jonge lezers veroorzaken. Het verhaal is niet beklijvend en zal misschien niet zo lang blijven hangen, maar je kan er wel flink lol mee hebben. En dat is toch waar het allemaal om draait!

Prinses Super 3 - Jippie! En de Onderwaterpiraten

1  2  3  4  5

Een nieuw humeurig sprookje van Sanne Rooseboom!

Ooit was Felix de beste gitarist van het altijd vrolijke land Jippie, maar hij verdween. Nu, elf jaar later, gaan de humeurige prinses Super en haar beste vriend Max naar hem op zoek. Felix is namelijk de vader van Max, al hebben ze elkaar nog nooit ontmoet. De laatste keer dat iemand Felix zag, ging hij mee met de Onderwaterpiraten, die op een eiland ver weg in de Diepzee wonen. Samen met lakei Rolf maken Super en Max dezelfde reis die Felix ooit maakte, door Jippie en het humeurige buurland Grom, de Diepzee op. Zal het ze lukken om Felix te vinden?

Dit is geen boek over enge piraten met woeste baarden die met haaien worstelen. Niet écht. In dit verhaal zetten prinses Super en Max alles op alles om de waarheid over Felix boven water te krijgen – en dat is nog niet gemakkelijk op een eiland waar overdrijven tot een kunst is verheven.

Jippie! En de Onderwaterpiraten is het derde sprookje over prinses Super en haar vriendje Max – ook los te lezen van de vorige delen. Met grappige illustraties van Annet Schaap.