De straat - Ann Petry RECENSIE

Recensie: De straat - Ann Petry

Lutie Johnson is een beeldschone jonge vrouw die met haar zoontje Bub in Harlem woont na haar scheiding. De straat en het appartement waar ze wonen zijn vervallen en niet veilig, maar alles wat ze kunnen betalen. Hoe hard ze er ook voor vecht, Lutie lijkt De straat en haar problemen niet achter zich te kunnen laten.

Ann Petry schreef De straat al in 1946 en hernieuwde deze in 1974. Het is ongelofelijk hoe actueel de thema’s uit De straat nog zijn. Zoals racisme, de ongelijkheid tussen arm en rijk en tussen man en vrouw. Natuurlijk zijn er dingen verbeterd maar er zijn verhalen over het heden geschreven die hetzelfde verhaal vertellen, alleen dan 74 jaar later. Dat dit boek nu nog zo actueel is zegt ook veel over hoe revolutionair het destijds was.

Los van het revolutionair en tijdloos zijn zit het verhaal ook goed in elkaar. De basis is een verhaal zoals velen vrouwen het geleefd hebben en nu nog leven. Daarnaast heeft Ann Petry er een paar verrukkelijk bijzondere elementen aan toegevoegd in een bijzondere mix van realiteit tot op het absurde af. Dit komt vooral naar voren in de personages van huismeester Jones, Boots, Junto en Mw. Hedges. En natuurlijk niet te vergeten in de manier waarop Ann Petry De straat beschrijft als een levend op zichzelf staand organisme. Een ander pluspunt in het verhaal zijn de soms onverwachte wendingen erin. Plannetjes van personages waarvan je verwacht dat ze gaan lukken die toch niet lukken en personages die net iets anders blijken te zijn dan je had verwacht. Maar bovenal is het einde zeer verrassend en zeker schokkend te noemen. Niet alleen door de schokkende gebeurtenissen maar vooral door de keuzes die Lutie dan maakt.

De schrijfstijl van Ann Petry is vlot en makkelijk leesbaar. Door haar manier van schrijven zie je De straat en haar bewoners bijna voor je en kun je ze zelfs bijna aanraken. Je voelt de dreiging die er vanuit gaat en het onbehagen wat Lutie voelt als ze er doorheen loopt of in haar appartement is. Vooral huismeester Jones bezorgt je de rillingen. Dat de schrijfstijl van Ann Petry na 74 jaar nog zo aanspreekt zegt veel over het talent van deze vrouw. Voor mij was ze nog onbekend maar De straat maakt zeker nieuwsgierig naar andere boeken die ze heeft geschreven. Wetende dat De straat haar debuutroman was zorgt alleen maar voor meer bewondering voor deze vrouw.

De straat is een echte aanrader. Wat mij betreft een klassieker die iedereen die van boeken en literatuur houdt gelezen moet hebben.

Recensie: De straat - Ann Petry

De straat

Ann Petry

15 april 2020

ISBN 9789025458775
    Uitgever Atlas
    416 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

Lutie Johnson, een sinds kort alleenstaande jonge zwarte moeder, probeert uit alle macht haar zoontje Bub een betere kans in het leven te bieden. Ze betrekt een uitgewoond flatje in 116th Street, een zijstraat in Harlem, dat ze zich als werkende vrouw net kan veroorloven. Dat Lutie toevallig ook beeldschoon is maakt haar situatie alleen maar ingewikkelder, omdat alle mannen, wit of zwart, uiteindelijk maar één ding van haar willen. Als haar ongure huismeester door haar geobsedeerd raakt, laat Lutie niet met zich sollen. Met desastreuze gevolgen.