De slaap die geen uren kent - Sebastiaan Chabot RECENSIE

Recensie: De slaap die geen uren kent - Sebastiaan Chabot

De slaap die geen uren kent gaat over de familie Kuschfeld, over 4 generaties die allemaal verlangen op eigen manier iets gedenkwaardigs te doen. Het boek bestaat uit twee delen, allereerst gaan we naar 1950 naar een klein plaatsje vlak bij de Moezel waar we Kurt Kuschfeld leren kennen. Hij is 51 jaar en wandelstokgelukkig, hij werkt de laatste jaren 's nachts en hij heeft genoeg van het leven. Terwijl hij nadenkt over zijn leven, vraagt hij zich af of hij er wel alles uit heeft gehaald wat erin zit. En hoe zijn leven had kunnen zijn als die andere keuzes had gemaakt. Vervolgens gaan we drie generaties verder naar Victor en Benjamin Kuschfeld. Ze groeien op in Den Haag en hebben in de hal van hun huis een schilderij hangen van hun overgrootvader. Victor vindt de schilderij maar eng en als zijn vrienden langskomen besluit hij het schilderij in de tuin te verbranden. Door dat er een lege plek achter blijft in de hal gaat de vader van Victor beseffen dat hij eigenlijk weinig weet over zijn familiegeschiedenis en hij gaat op onderzoek uit.

Sebastiaan Chabot heeft een zeer literaire schrijfstijl, waar je echt van moet houden om het een goed boek te vinden. De slaap die geen uren kent is zeker mooi en diepzinnig geschreven maar het voelde echt als te veel. Het leek alsof Chabot met dit boek alleen maar wilde laten zien wat die allemaal kan en dat irriteert op een gegeven moment echt tijdens het lezen. Het verhaal begint traag en dat blijft die eigenlijk ook. Er zit absoluut geen actie in het boek, maar ook geen enkele emotie. Het voelt echt alsof je van achter glas mee staat te kijken, je kunt je daarom maar moeilijk inleven in het verhaal. Ook waren de personages erg oppervlakkig en je kunt er dan ook echt geen band mee krijgen. Chabot wilde het verhaal te mooi maken waardoor de plot en personages gewoon ondergesneeuwd raken in het taalgebruik. Als Chabot het minder mooi had gemaakt en meer aandacht had besteed aan de plot, de personages en de setting, had het een mooi verhaal kunnen zijn. Want alle ingrediënten voor een goed boek zijn aanwezig, maar helaas laat de uitwerking ten wensen over.

De slaap die geen uren kent is zeker geen boek voor iedereen. Chabot heeft talent dat is wel duidelijk als je dit boek leest. Hij heeft echt een hele aparte schrijfstijl en daarom heb ik ook gekozen voor 2 hartjes, maar het was gewoon echt te veel van het goede. Ik had op een gegeven moment vooral het gevoel dat Chabot de plot kwijtraakte in zijn creatieve manier van schrijven. De slaap die geen uren kent blijft oppervlakkig en zal je niet raken maar als je van een literaire schrijfstijl houdt, is dit een boek die je zeker moet gaan lezen.

De slaap die geen uren kent

1  2  3  4  5

November 1950, Reichsburg aan de Moezel, Duitsland. Kurt Victor Karl Kuschfeld, straatlichtbewaarder, krijgt een laatste grote opdracht. Met zijn dokter heeft hij afgesproken na deze opdracht uit het leven te stappen. Drie generaties later. Victor en Benjamin Kuschfeld groeien op in Den Haag, aan zee. In het halletje van hun huis hangt het portret van een oude man, hun overgrootvader Kurt Victor Karl Kuschfeld. Vooral Victor is bang voor het gezicht in het masker van verf, en als zijn schoolvrienden komen spelen besluit hij het in de tuin te verbranden. Ze hebben echter geen idee wat ze daarmee in gang zetten. De familiegeschiedenis blijkt losse heupen te hebben en de levens die hadden kunnen zijn krijgen plots onontkoombaar gestalte.