Dorst - Amélie Nothomb RECENSIE

Recensie: Dorst - Amélie Nothomb

In Dorst beschrijft Amélie Nothomb de laatste uren van Jezus vanuit zijn perspectief. Hij geeft hierbij zijn visie op het heden en verleden en rol van de belangrijke mensen om hem heen hierin.

Het verhaal van Dorst, over de laatste uren in het leven van Jezus, kent natuurlijk (bijna) iedereen. Wat hierbij vaak vergeten wordt is dat dit de versie is die door anderen is verteld en opgeschreven. Wat Dorst origineel maakt is dat het vanuit het perspectief van Jezus zelf is geschreven. Dat maakt het verhaal zoveel persoonlijker en wat mij betreft ook zoveel aangenamer om te lezen. Door de menselijkheid die Amélie Nothomb aan Jezus als verteller heeft toegevoegd maakt het heel gemakkelijk om met hem mee te leven en de keuzes te begrijpen die hij heeft gemaakt.

De schrijfstijl van Amélie Nothomb is bijna kunst te noemen. Heel gemakkelijk leesbaar en toegankelijk terwijl Dorst toch over zware onderwerpen als dood en schuld gaat. Gelukkig maakt Amélie Nothomb ook genoeg ruimte in het verhaal voor de liefde. Zoals de liefde van Jezus voor zijn moeder Maria en voor zijn geliefde Maria Magdalena. Geweldig hoe ze zonder schaamte haar persoonlijke versie van Jezus neerzet zonder af te doen aan het verhaal zoals we dat allemaal kennen. En hiermee ruimte geeft voor interpretatie van het verhaal, voor nadenken over het menselijk handelen en de onrechtvaardigheid daarin. Bijvoorbeeld wanneer de mensen waarvoor Jezus wonderen heeft verricht tegen hem komen getuigen in zijn proces. Ze maakt hierin ook op prachtige wijze duidelijk wat het verschil kan zijn in hoe iemand een dergelijke daad kan ervaren en hoe iemand ervoor kan kiezen om hierop te reageren. Zo is Jezus in Dorst hier erg door geraakt maar kiest hij ervoor dit niet te laten merken tijdens het proces.

Het is lang geleden dat een boek me zo verrast heeft. In eerste instantie zag ik er zelfs tegen op om Dorst te gaan lezen. Het nieuwe testament en de verhalen die daarbij horen heeft me namelijk nooit zo getrokken. En ik kende het werk van Amélie Nothomb nog niet dus ook dat kon me niet geruststellen. Zo groot was dus de verrassing dat ik vanaf bladzijde 1 niet meer kon stoppen met lezen. Wat een geniaal boek en wat geniaal geschreven. Een echte aanrader voor iedereen die zich graag eens laat verrassen op literair gebied. En Amélie Nothomb heeft er bij deze een fan bij.

Recensie: Dorst - Amélie Nothomb

Dorst

Amélie Nothomb

20 mei 2020

ISBN 9789401612319
    Uitgever Xander
    176 pagina's

Xander

1  2  3  4  5

"Dit is mijn zeer persoonlijke Jezus. Ik kon het schrijven ervan niet langer uitstellen. Ik leek er lange tijd niet klaar voor, maar toen ik in de lente van 2018 bedacht dat ik al over de vijftig was, zei ik: Amélie, als je het nu niet doet, dan komt het er niet meer van. Vier maanden lang probeerde ik me in te beelden hoe het voelt om als Jezus aan het kruis te bungelen,' aldus de auteur in De Morgen.
    In haar achtentwintigste roman laat de Belgische topauteur Amélie Nothomb Jezus Christus
    aan het woord. 'Dorst' is een aangrijpende en psychologische monologue intérieur van zijn laatste momenten, die Nothomb zonder enige vrees of schaamte naar haar hand zet. De kracht van fictie in al haar glorie.