De blinde passagiers - Jan Brokken RECENSIE

Recensie: De blinde passagiers - Jan Brokken

Jan Brokken wordt beschouwd als een grootmeester in de documentaire-roman en de reisverhalen. Vijfentwintig jaar na zijn oorspronkelijke verschijningsdatum werd De blinde passagiers opnieuw uitgegeven met een nawoord van de auteur zelf. De roman is nog steeds brandend actueel. De stijl van Brokken getuigt van een grote eenvoud, epische verhaalkracht en blijvende spanning. Hoewel het een roman is, zijn heel wat zaken autobiografisch. Brokken schrijft deze roman in de grote traditie van de zeeromans die we kennen van Jan de Hartog en Johan Fabricius, maar De blinde passagiers is veel meer dan dat.

Als restaurateur Maurice Schotel zijn werk niet meer kan uitvoeren door trillende handen, besluit hij een lange zeereis te maken. Hij gaat aan boord als enige passagier, zo meent hij, van de Maria Reygersbergen, een containerschip dat aan zijn laatste reis begint van Rotterdam tot Valparaiso in Chili. Al gauw blijkt ook dat Adriana, de vrouw van de roerganger als passagier mee is op het schip. De relatie met haar man verloopt stroef en Schotel begint een relatie met haar. Daarnaast volgt de lezer ook het verhaal van twee Russisch-Poolse verstekelingen aan boord. De blinde passagiers slaat op deze vier hoofdpersonages, die elk op hun manier, blind zijn voor het leven en zijn beslommeringen.

De roman verhaalt niet een gewoon zee-avontuur, maar schetst een diep-psychologisch portret van deze vier hoofdpersonages. Allen worstelen ze op de een of andere manier met hun verleden en proberen ze in het reine te komen hiermee. Voor de verstekelingen is het naast het afscheid van het armoedige leven in Polen en Rusland een reis om hun grote droom waar te maken in het vrije Amerika. Voor Schotel is het een catharsis om de moeizame relatie met zijn vader, een getraumatiseerde gevangene uit de jappenkampen, achter zich te laten. Hij herinnert zich de grote verhalen over de schepen die zijn vader hem vertelde toen hij als klein jongetje elk weekend 'boten keek' met zijn vader. Tot het misliep. Adriana is wanhopig op zoek naar avontuur en hoopt dat te vinden op het schip en in haar relaties met medepassagiers. Allen zullen ze op de een of andere manier zowel mislukken als slagen in hun opzet.

Daarnaast krijgt de lezer ook een fantastisch portret over het leven op zee. Hoewel dit boek een roman is, herkennen we natuurlijk Brokken als de fantastische documentaire- en reisverhaalschrijver die hij is. Zowel de plaatsen waar wordt aangelegd, de beschrijvingen van de zee in al haar facetten, de wind en het water, als het leven op het schip zelf zijn met grote precisie, gedetailleerd en vol passie beschreven. De taal die Brokken gebruikt is vatbaar voor iedereen. Sommigen doen soms een beetje smalend over de eenvoud van zijn taal, maar precies daarin ligt de grote kracht. Hij getuigt hiermee een plaats te hebben verworven onder de grote Nederlandse literatoren.

De blinde passagiers

Jan Brokken

4 juni 2020

ISBN 9789025459963
    Uitgever Atlas
    416 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

De fijngevoelige schilderijenrestaurator Maurice Schotel vindt geen bevrediging meer in zijn werk en besluit mee te varen op een vrachtschip. Al snel wint hij het vertrouwen van de bemanningsleden en trekt hij zich het lot aan van twee verstekelingen die tussen de containers hun leven op het spel zetten om de nieuwe wereld te bereiken. Dan raakt Schotel verwikkeld in een onstuimige affaire met Adriana, de vrouw van de roerganger.
    Achtervolgd door rampspoed steekt het schip de Atlantische Oceaan over. Na Cuba en Curaçao zet het koers naar de Straat van Magallanes en Valparaíso, maar hoe ver ze ook varen, de vier hoofdpersonen komen niet los van hun verleden. 25 jaar na het verschijnen blijkt deze avontuurlijke Bildungsroman nog altijd relevant.