De geheimen van het winterhuis - Sarah Lark RECENSIE

Recensie: De geheimen van het winterhuis - Sarah Lark

Nadat Elinor per ongeluk ontdekt dat zij en haar moeder niet verwant zijn aan de rest van de familie gaat ze op onderzoek. De reis brengt haar naar Kroatië en Nieuw-Zeeland. Ze stuit op een tragische liefdesgeschiedenis en een groot familiegeheim. Gaandeweg komt ze erachter dat ze niet de enige vrouw in de familie is die ontdekt dat ze niet is wie ze dacht te zijn...

Sarah Lark is een pseudoniem van schrijfster Christiane Gohl. De auteur heeft al heel wat boeken geschreven, waaronder verschillende waarbij het verhaal zich afspeelt in Nieuw-Zeeland. Ook De geheimen van het winterhuis speelt zich voor een groot deel af in Nieuw-Zeeland. De beeldende omschrijvingen van de Nieuw-Zeelandse omgeving zijn een meerwaarde in het boek.

De geheimen van het winterhuis komt traag op gang. De aanleiding tot de ontdekking dat Elinor niet verwant is aan haar familie is vergezocht en komt geforceerd over. Er is geen vlotte overgang tussen verschillende gebeurtenissen. Het verhaal springt bruusk naar de volgende passage. Hierdoor raak je als lezer moeilijk betrokken in het verhaal en is het weinig geloofwaardig.

Het verhaal wordt door Sarah Lark verteld vanuit het perspectief van drie personages: Elinor in het heden, een oude vrouw die grootmoeder Liliana goed kende en een man die een dagboek schreef. De schrijfstijl verschilt naar gelang het personage dat aan het woordis. Het is een speciale manier van boekopbouw en zorgt er in dit geval voor dat er structuur ontbreekt. Terwijl het persoonlijk verhaal van Elinor wat ondergesneeuwd raakt en niet tot zijn recht komt, zijn de passages uit het verleden boeiend om te lezen.

In De geheimen van het winterhuis spelen de mannen een hoofdrol. De man van Elinor, Gernot, wordt neergezet als een erg onsympathieke kerel, egoïstisch en neerbuigend. Elinor vergoelijkt zijn gedrag echter telkens opnieuw. Hoewel je dit kan kaderen in het groter verhaal, namelijk dat drie generaties vrouwen vallen voor dezelfde bedrieger, wordt Elinor zo naïef voorgesteld dat je je er als lezer aan ergert.

Het boek De geheimen van het winterhuis heeft een voorspelbaar einde. Het verhaal is niet vlot geschreven en slaagt er niet in om de aandacht van de lezer vast te houden.

De geheimen van het winterhuis

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Drie vrouwen – Ellinor, Liliana en Dana – in drie verschillende tijden en drie verschillende landen, gaan op zoek naar de betekenis van familie.

Ellinors wereld stort in als ze er per ongeluk achter komt dat zij en haar moeder niet verwant zijn aan de rest van hun familie. Op zoek naar de waarheid over haar afkomst reist Ellinor van Wenen naar Kroatië en Nieuw-Zeeland, en ontdekt zo een tragisch liefdesverhaal en een groot familiegeheim…

Een meeslepende roman over drie vrouwen, in drie verschillende tijden en drie verschillende landen, die op zoek gaan naar de betekenis van familie.