Het eerlijkheidsexperiment - Clare Pooley RECENSIE

Recensie: Het eerlijkheidsexperiment - Clare Pooley

Wat zou er gebeuren als iedereen de waarheid zou vertellen? De 79-jarige Julian heet fouten gemaakt in zijn leven. Als hij tot dit besef komt besluit hij zijn echte verhaal op te schrijven in een notitieboekje. Het Eerlijkheidsexperiment staat er op de cover. Als Monica, café eigenaresse, het boekje vindt raakt ze geïnspireerd door de woorden van de oude man en schrijft ook zij haar waarheid in het boek. Zo volgen er meer en raakt het Eerlijkheidsexperiment aan het rollen, met een hartverwarmend gevolg.

Auteur Clare Pooley werd bekend door haar blog ‘Mummy was a Secret Drinker’ en daarin lees je al dat ze zelf ook een tijd de waarheid heeft verzwegen. Namelijk over haar drinkgedrag. Op haar blog deelt ze haar verhaal hoe ze uiteindelijk stopte met drinken. De auteur uit Londen schreef Het Eerlijkheidsexperiment met dezelfde vaart en humor als haar blog.

In Het Eerlijkheidsexperiment schrijft de eenzame Julian zijn waarheid in een boekje. Hij heeft fouten gemaakt en wil de waarheid vertellen. Hij laat het achter in een café en de eigenaresse schrijft haar waarheid in het boek en besluit iets liefs voor Julian te doen. Zo gaat het uiteindelijk naar vijf mensen die hetzelfde doen en die gaandeweg het boek met elkaar verwoven worden.

De personages in Het Eerlijkheidsexperiment zijn heel diverse qua leven en leeftijd. Toch hebben ze allemaal iets herkenbaars over zich. Clare Pooley schrijft vlot en weet de lezer het verhaal in te trekken. Ze kan als geen ander een enorm positief gevoel aan een tekst meegeven. Knap! Ze gebruikt hiermee geen hoogdravende woorden maar een aantrekkelijke taal en schrijfstijl die je je goed laten voelen. Het Eerlijkheidsexperiment is dan ook een echt feelgoodboek, maar met meer diepgang dan de gemiddelde feelgoodroman.

Het boek laat je nadenken, heeft empathie en vele humor. De vele thema’s die voorbijkomen in de waarheden van de personages maakt dat het raakvlakken zal hebben met veel lezers.

Een heerlijk verhaal waar veel lezers van zullen genieten. Clare Pooley zet zulke mooie karakters neer, ieder met hun eigen onvolkomenheden, maar daardoor sluit je ze misschien nog wel een beetje extra in je hart. Een boek wat inspireert en dat eigenlijk echt niet mag ontbreken in je leeslijstje deze zomer. Hartverwarmend en heel geestig. Clare Pooley komt hopelijk met nog veel meer boeken, want de manier waarop ze schrijft doet je bij de laatste bladzijde meteen verlangen naar weer een nieuwe roman!

Het eerlijkheidsexperiment

1  2  3  4  5
    (13 stemmen)

Iedereen liegt over zijn leven. Wat zou er gebeuren als je aan een wildvreemde de waarheid vertelt? Dit is de vraag die de 79-jarige weduwnaar Julian Jessop stelt op de eerste pagina van een groen notitieboekje dat hij achterlaat in een café. Op de kaft van het boekje staat "Het eerlijkheidsexperiment'.

Monica, de eigenaresse van het café, ziet het boekje liggen en besluit de uitdaging aan te gaan en de waarheid over haar leven in het boekje op te schrijven. Ze legt het weer terug op tafel en zo gaat het door: vijf andere mensen zullen het boekje vinden en na het lezen van de persoonlijke verhalen van anderen hun eigen waarheid op papier zetten. De wens van de oude Julian Jessop wordt vervuld op de meest onverwachte en hartverwarmende wijze.