Gekkenwerk - Minka Nijhuis RECENSIE

Recensie: Gekkenwerk - Minka Nijhuis

Lotte is een stewardess met de ambitie om oorlogsjournaliste te worden. Vanaf het moment dat ze zich in 1993 voor het eerst in een oorlogsgebied begeeft, lezen we de brieven die ze aan haar neef Alexander schrijft. In de loop van de 25 jaar dat ze hem brieven, en later e-mails, schrijft, zie je hoe ze van nieuwkomer binnen de oorlogsjournalistiek uitgroeit tot een ervaren avonturier met haar eigen visie op het vak. Haar verslagen van avontuurlijke zoektochten naar vergeten oorlogen in Azië en het Midden-Oosten bieden een kijkje achter de schermen van het door mythes omgeven beroep van oorlogsjournalist.

Gekkenwerk is een prachtig, spannend en aangrijpend boek waarin het onverschrokken hoofdpersonage Lotte de vinger legt op waar het werk van een oorlogsjournalist werkelijk over gaat. Deze fantastische briefroman is ontzettend boeiend en heel verhelderend, want veel mensen weten niet wat een oorlogsjournalist precies doet. Met precies de juiste dosis humor ertussendoor, is Gekkenwerk een echte aanrader.

Allereerst is het heel fijn dat de roman in briefvorm geschreven is. De brieven zijn heel interessant er zorgen voor een vlot verloop van het verhaal. Er verstrijkt ongeveer 25 jaar tussen de eerste en de laatste brief, maar tijdens het lezen realiseer je je niet hoe snel de tijd voorbijvliegt. Dat is heel aangenaam. Ook is het fijn dat je brieven en geen afgewerkte artikels leest, want zo krijg je de achtergrond en de problemen waar Lotte mee kampt echt mee. Het enige wat jammer is aan Gekkenwerk, is dat je slechts een kant van de briefwisseling te lezen krijgt. Natuurlijk is de oorlogsjournaliste waar het om gaat, maar zo blijft Alexander een beetje een mysterie.

Gekkenwerk is ook bijzonder omdat het hoofdpersonage Lotte een vrouw is, terwijl oorlogsjournalisten traditioneel gezien voornamelijk mannen zijn. Dat zorgt voor bijkomende problemen waardoor de weg om serieus genomen te worden voor Lotte nog moeilijker blijkt. Maar Lotte is een echte badass vrouw en blijft doorzetten ondanks alle tegenslagen, hierdoor is ze echt een voorbeel. Regelmatig lees je in Gekkenwerk ook kritiek op dit zogenaamde mannenberoep dat ook steeds meer vrouwen beoefenen, waarschijnlijk omdat Minka Nijhuis deze problemen zelf ook ervaren heeft, aangezien zij ook verslaggeefster was in oorlogsgebieden.

Natuurlijk is Gekkenwerk ook een enorm aangrijpend boek. Omdat Lotte bevriend raakt met veel mensen die ze ontmoet, voel je als lezer ook een band met deze personages. Als er dan iets met ze gebeurt leef je met ze mee. Dit boek zorgt ervoor dat je op een hele andere manier naar het nieuws zult kijken, omdat je weet hoe het tot stand komt. Ook al is dit boek erg aangrijpend, toch is het niet extreem zwaar om te lezen. Begrijp me niet verkeerd, het onderwerp is heftig. Maar door een combinatie van de verhaalvorm en de humor van Lotte, weet Minka Nijhuis het verhaal op een goede en redelijk luchtige manier te brengen.

Gekkenwerk is een prachtig en uniek boek dat het verhaal van een opkomend oorlogsjournaliste weergeeft. Ondanks het zware en aangrijpende onderwerp van Gekkenwerk, leest het boek fijn weg. De schrijfstijl van Nijhuis zorgt voor een perfecte afwisseling van luchtigheid en ernst. Het hoofdpersonage Lotte is ook een fantastisch personage en alleen daarom is dit boek al geweldig. Nijhuis weet zelf hoe moeilijk het is om als vrouw in dit 'mannenberoep' te verkeren en dat weet ze perfect over te brengen via Lotte. Gekkenwerk is een gaaf boek dat echt de ins en outs van de oorlogsjournalistiek weergeeft. Het is een echte aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in het nieuws, oorlogsjournalistiek en verre oorden. Als de mooie cover nog niet genoeg is, ben je na de eerste brief van Lotte gelijk verkocht.

Recensie: Gekkenwerk - Minka Nijhuis

Gekkenwerk

1  2  3  4  5

Lotte verdient de kost als stewardess, maar het is haar ambitie om oorlogscorrespondent te worden. No guts no glory, schrijft ze ietwat overmoedig aan haar neef Alexander als zij zich in 1993 in Birma voor het eerst op het oorlogspad begeeft. "Beginnersgeluk', noemen oude rotten in het vak haar vuurdoop als verslaggever in het junglehoofdkwartier van de rebellen.
    25 jaar lang schrijft zij haar neef brieven over haar avonturen in de vergeten oorlogen van Cambodja, Birma en Oost-Timor, en de grote conflicten in Afghanistan, Irak, en Syrië. Over hoe ze van een nieuwkomer uitgroeit tot onverschrokken routinier. Over frontlinies en mijnenvelden uit en thuis. Over de kunst van het overleven als vrouw in een mannenwereld.

Gekkenwerk biedt een kijkje achter de schermen van een beroep dat vanwege mythes en heroïek tot de verbeelding spreekt, maar waar opmerkelijk weinig over bekend is. Een onthullend, tragikomisch verhaal.