Actrice - Anne Enright RECENSIE

Recensie: Actrice - Anne Enright

Norah is de dochter van de beroemde Ierse actrice Katherine O'Dell. Norah ging als jong meisje altijd mee naar de optredens van haar moeder en keek dan toe van achter het podium. Het leven en carrière van Katherine O'Dell kent vele hoogtepunten in de theaters van onder andere Dublin, Londen en New York, maar ook vele dieptepunten. Norah besluit om op 58 jarige leeftijd, de leeftijd dat haar moeder overleed, een boek te schrijven over haar moeder Katherine. Norah wil haar moeder begrijpen en weten hoe ze eigenlijk echt was. Bij bekende filmsterren blijf je je echter altijd afvragen, hoe zou ze écht geweest zijn.

Anne Enright is een Ierse schrijver en heeft ondertussen al zeven romans en verschillende korte verhalen op haar naam staan. In de verhalen van Anne Enright is het niet het plot wat belangrijk is, deze zijn veelal eenvoudig, maar het gaat om wat de personages meemaken. Dit is dan ook wat centraal staat, zo ook in de nieuwste roman Actrice. Norah gaat het verhaal van haar moeder Katherine O'Dell opschrijven, ze komt er echter al snel achter dat dit niet zo makkelijk is als het lijkt. Hoe kun je soms 'ongrijpbare' dingen van het leven tot leven brengen op papier?

In Actrice zijn een aantal thema's te ontdekken. Zo staan moeder en dochter natuurlijk centraal. Maar ook misbruik en verlies komen veel naar voren. Het leven van een echte ster gaat verder na de voorstelling in het theater, wat vaak gepaard gaat met mannen die niet van je af te slaan zijn. Daarnaast natuurlijk de tol van roem, eenzaamheid en verslaving waar je als ster mee te dealen hebt. Tevens wordt het verschil tussen de Engelse en de Ieren, de protestanten en de katholieken meerdere malen benoemd.

De schrijfstijl van Anne Enright moet je als lezer liggen. Actrice is geen doorsnee roman. In eerste instantie denk je een verhaal te lezen wat gebaseerd is op de werkelijkheid, maar het blijkt geheel fictief te zijn. Het leest met momenten ook niet heel vlot, omdat er weinig 'actie' in voorkomt en het soms wat voortkabbelt. Er zullen echter genoeg mensen zijn die zich heerlijk in het verhaal zullen wikkelen en zich mee laten voeren door de verhalen van Norah over het leven van haar moeder Katerine O'Dell.

Recensie: Actrice - Anne Enright

Actrice

1  2  3  4  5

Norah kijkt terug op het bijzondere leven van haar moeder, de beroemde Ierse actrice Katherine O'Dell. Als jong meisje kijkt Norah vanuit de coulissen toe hoe haar moeder de grote ster is in de theaters van Dublin en Londen. Katherines carrière bloedt later langzaam maar zeker dood, en bereikt een dieptepunt wanneer ze een filmproducent aanvalt. Ze wordt vervolgens opgenomen in een kliniek in Dublin. Norah besluit over het leven van haar moeder te schrijven en ontdekt gaandeweg de prijs die haar moeder voor haar roem betaalde, en de weerslag daarvan op haar eigen leven.
    Actrice is een groots, maar ook triest portret van een jonge vrouwelijke actrice die zowel bejubeld als uitgebuit wordt en daar de rest van haar leven de sporen van zal meedragen.