Dichter bij jou - Gea Veldkamp RECENSIE

Recensie: Dichter bij jou - Gea Veldkamp

In Dichter bij jou volgen we hoofdpersoon Ellen, zij is docente op een basisschool. Op een dag komt er in haar wijk een nieuw gezin wonen. Het is een groot gezin, bestaande uit twee ouders, vier kinderen en een hond. Ellen krijgt zoon Job in haar klas en ook loopt ze regelmatig de dromerige Sterre tegen het lijf. Ondertussen struggelt Ellen met haar eigen verleden, heden en toekomst.

Gea Veldkamp is een Nederlandse schrijver die is aangesloten bij uitgeverij Zomer & Keuning. Zij is bekend van boeken, waaronder Eiland van verloren stilte, Haar eigen melodie en Twinkellicht. Dichter bij jou is haar nieuwste roman. Ook hier staat een vrouwelijk personage centraal in het boek. Opvallend is dat, net als in haar andere verhalen, de hoofdpersoon vrij introvert is en stoeit met zichzelf. Het lijkt een terugkerend thema te zijn in de romans van Gea Veldkamp.

Hoofdpersoon Ellen is een prima uitgewerkt hoofdpersoon. In eerste instantie lees je over haar werk op de basisschool en haar vakantieliefde Jeroen. Langzamerhand kom je steeds meer over haar te weten en gaan privé en werk steeds meer door elkaar heen lopen. Als lezer word je nieuwsgierig naar wat er nu precies met Ellen aan de hand is, wat zij vroeger heeft meegemaakt. Mede door de hints van Gea Veldkamp raak je betrokken. Dit doet ze erg goed. Een minpunt is dat de opbouw vrij langzaam is. Het duurt vrij lang of je meer te weten komt over Ellen en aan het einde van het boek, lijk je nog niet alles te weten. Dichter bij jou voelt alsof het verhaal soms dieper wil gaan (en ook zou moeten gaan), maar het blijft desondanks teveel aan de oppervlakte. Je vraagt je als lezer af waar het boek nu eigenlijk over gaat, waar het boek naartoe gaat.

Hetzelfde geldt voor personage Sterre. De tiener die niet komt wonen in de wijk van Ellen. Mooi is hoe Sterre een jongere versie van Ellen lijkt te zelf. Ondanks het verschil in leeftijd, lijkt de kern van hun 'problemen' hetzelfde. Je ziet dezelfde thema's terug in het verhaal, de twee personages zijn mooi geschreven en liggen goed in het verlengde van elkaar. Ook op Sterre krijg je als lezer niet echt grip.

Dichter bij jou heeft een prima plot en lijkt in het begin ook een echt goed boek te worden. Helaas blijft het boek vaag. Als lezer voel je niet waar het verhaal heengaat en uiteindelijk, op de laatste pagina, blijf je achter met de gedachte "Wat heb ik nu eigenlijk gelezen?". Hierdoor blijft Dichter bij jou je niet bij, het maakt onvoldoende indruk.

Dichter bij jou

1  2  3  4  5

'Dichter bij jou' van Gea Veldkamp is en een prachtige roman over de bijzondere band tusen een lerares en een meisje.

Zo aan de buitenkant heeft de zelfverzekerde Ellen in 'Dichter bij jou' van Gea Veldkamp haar zaakjes prima voor elkaar. Ze heeft een leuke baan in het onderwijs, een fijne woning en gezellige collega's. Alleen een vaste relatie wil nog niet zo lukken. Op vakantie ontmoet Ellen de sympathieke Jeroen. Ze hebben meteen een klik, maar ze houdt hem op afstand. Dan krijgt ze nieuwe achterburen, een druk gezin met drie kinderen en een hond. Ellen probeert het gezin op afstand te houden, maar dat lukt niet zo makkelijk. Zeker niet als blijkt dat een van de kinderen, Sterre, in haar klas komt.