Het dagboek van Nurdius Maximus in Griekenland - Tim Collins RECENSIE

Recensie: Het dagboek van Nurdius Maximus in Griekenland - Tim Collins

Nurdius Maximus is een 13-jarige Romeinse jongen en houdt een dagboek bij. Eindelijk heeft hij een docent die hem niet de hele dag woorden en nummers laat schrijven, maar hem vertelt over coole Griekse helden. Dit inspireert hem om zelf ook een held te worden. Als zijn vader in opdracht van Caesar naar Griekenland moet om een belastingverhoging te regelen, pakt Nurdius zijn kans om zelf een Griekse held te worden.

Het dagboek van Nurdius Maximus in Griekenland is geschreven door Tim Collins. Tim Collins schreef vroeger vooral informatieve boeken voor volwassenen, maar tegenwoordig heeft hij al meer dan veertig kinderboeken op zijn naam staan. Het verhaal wordt beschreven vanuit Nurdius Maximus, omdat je zijn dagboek leest. Het verhaal wordt ondersteund met grappige tekeningetjes van Andrew Pinder.

Het verhaal van Het dagboek van Nurdius Maximus in Griekenland is geschikt voor jongens en meisjes van tien jaar en ouder. Het is wel fijn dat je als lezer interesse hebt in de mythes uit het oude Griekenland. In het verhaal worden deze mythes wel een beetje uitgelegd, alleen is het voor de beeldvorming van de lezer wel fijn om er wat meer van te weten.

Het dagboek van Nurdius Maximus in Griekenland begint met een tekening waarin alle personages worden geïntroduceerd. Dit is heel fijn, omdat de lezer op die manier een voorstelling kan maken van het verhaal, wat in dagboekvorm is geschreven. Hierdoor bouw je als lezer minder goed een band op met Nurdius Maximus. Tim Collins heeft een heel makkelijke schrijfstijl. Hij heeft voor korte zinnen en makkelijke woorden gekozen. Bovendien heeft hij achterin een woordenlijstje opgenomen waarin alle lastige ouderwetse woorden en namen worden uitgelegd.

De avonturen in Het dagboek van Nurdius Maximus in Griekenland zijn best grappig. Halverwege het verhaal lijkt het even heel voorspelbaar te worden, maar dan geeft Tim Collins er een heel andere draai aan. Dit zorgt voor een verassende wending. Het einde zelf is een beetje vreemd en langdradig.

Het boek lijkt heel erg op de serie Het leven van een loser. Dit boek zou liefhebbers van die serie dan ook zeker aanspreken. Als Nurdius Maximus zelf 12 missies moet voltooien net zoals zijn grote helden komt er een beetje actie in het verhaal. Ondanks zijn zoektocht naar avontuur om zelf een nog grotere held te worden dan Odysseus of Hercules, leert hij ook over het dagelijks leven. Hij leert bijvoorbeeld hoeveel moeite het kost om "iets simpels" als honing te maken.

Kortom: Het dagboek van Nurdius Maximus in Griekenland is een boek voor kinderen vanaf 10 jaar oud die geïnteresseerd zijn in de Griekse wereld. Het leest zeer gemakkelijk met leuke plaatjes. Halverwege denk je te voorspellen wat er gaat gebeuren, maar niks is wat het lijkt. Heb je zin in om mee te gaan op avontuur met Nurdius Maximus dan is dit het boek wat je zoekt!

Nurdius Maximus - Het dagboek van Nurdius Maximus in Griekenland

1  2  3  4  5

Hilarische avonturen van een Romeinse sukkel, voor liefhebbers van de Loser-dagboeken.

Door de geweldige verhalen over Griekse helden als Hercules en Odysseus is Nurdius ervan overtuigd dat er in Griekenland veel meer te beleven is dan in Rome. Eenmaal daar aangekomen valt het toch een beetje tegen; waar zijn al die goden, monstervogels en driekoppige honden nou?