De Rus - Hans Faber RECENSIE

Recensie: De Rus - Hans Faber

Wanneer misdaadverslaggever Vincent van Zandt een nieuwsbericht leest over een verdronken rus, een ongeluk volgens de politie, besluit hij puur op zijn gevoel op onderzoek uit te gaan, ondanks dat zijn hoofdredacteur niets in het verhaal ziet. Het achterhalen van de identiteit van de Rus is echter nog maar het begin van de problemen waar hij in terechtkomt.

Hans Faber, oud-journalist voor de Volkskrant en Het Financieele Dagblad, maakt met De Rus zijn thrillerdebuut. De plot klinkt veelbelovend: een rus die in een gracht wordt gevonden, maar waar veel meer achter zit dan op het eerste gezicht lijkt. Complotten, geheime diensten, afrekeningen en grote geldstromen; De Rus heeft het allemaal.

Het verhaal van De Rus wordt grotendeels verteld vanuit het perspectief van misdaadverslaggever Vince van Zandt. Zijn gevoel bij het lezen van het nieuwsbericht over de Rus die in het water is gevonden zegt hem dat hij hier meer mee moet doen. Puur op gevoel gaat hij op jacht om te kijken wat er achter deze vreemde zaak schuilt. Direct vanaf het begin gaat het onderzoek van start. Faber presenteert in vrij korte tijd vrij veel personages en daarnaast zet hoofdpersonage Vince van Zandt aardig wat lijntjes uit via zijn contactpersonen, waardoor je als lezer een berg aan informatie over je heen krijgt. Hierdoor is het op het begin goed opletten wat het verband tussen personages en informatie.

De schrijfstijl van Faber is prettig een leest op een fijne en makkelijke manier weg. Wel worden sommige passages erg uitgebreid omschreven. Zo is dat het geval met de straatnamen in bijvoorbeeld Amsterdam. Personages die van de ene naar de andere locatie lopen, waarbij de lezer precies leest in welke straat het personage zich bevindt. Een feest van herkenning voor degenen die Amsterdam goed kennen, maar anders vrij nietszeggend en zo nu en dan helaas ook vertragend. De Rus heeft alles in huis om een goede thriller te zijn, maar komt op momenten toch een beetje makkelijk over. Alles lijkt wel heel soepel te gaan in het onderzoek van Van Zandt, terwijl hij puur op basis van een gevoel werkt. Hij kent precies de juiste mensen om dingen aan te vragen en anders zorgt hij er wel voor dat mensen hem de nodige informatie geven.

De personages zijn op een mooie manier uitgewerkt en aan de hand van subtiele beschrijvingen en gedragingen krijg je voldoende over het personage mee om, al dan niet, mee te kunnen leven met (een van) hen. Op sommige momenten zou het verhaal meer tot zijn recht komen wanneer bepaalde personages wat dieper uitgewerkt zouden zijn, maar over het algemeen is de uitwerking voldoende. Uiteraard leer je als lezer Vince van Zandt het beste kennen. Hij zit diep in de duistere wereld van de misdaad en dat gaat duidelijk ten koste van zijn relaties en familie.

De ontknoping is verrassend maar gaat wel snel, waardoor alles wat gemakkelijk overkomt. Hier had meer in kunnen zitten. Het is voor beide partijen relatief eenvoudig om te komen waar ze willen zijn, waardoor het misschien een tikkeltje ongeloofwaardig overkomt. Dat neemt echter niet weg dat het einde zeker een verrassing was.

Hans Faber heeft met De Rus een aardig thrillerdebuut geschreven dat op momenten meer tot zijn recht had mogen komen. Het hield niet direct de aandacht vast, maar moest echt even op gang komen. Zijn schrijfstijl is echter veelbelovend en ik ben dan ook zeker benieuwd naar het tweede deel dat in het najaar zal verschijnen.

Recensie: De Rus - Hans Faber

De Rus

1  2  3  4  5

Eerste deel van nieuwe thrillerserie: Baantjer meets Stieg Larsson.

Vince van Zandt, dé misdaadverslaggever van Nederland, leest in een nieuwsbericht dat er een Russische man uit de Prinsengracht is gedregd. De politie gaat uit van een ongeluk, maar de dood van de man intrigeert Vince. Ondanks het feit dat zijn hoofdredacteur niks in het verhaal ziet, gaat Vince op onderzoek uit. Carla, de healer die hij regelmatig bezoekt, waarschuwt hem zelfs voor gevaar. Gevaar dat van twee kanten komt. Hij weet de identiteit van de Rus te achterhalen, maar als hij door krijgt in wat voor slangenkuil hij terecht is gekomen vraagt hij zich af waarom hij zo koppig is geweest.