De vier kaboutertjes in de zomer - Marianne Busser RECENSIE

Recensie: De vier kaboutertjes in de zomer - Marianne Busser

De vier kaboutertjes in de zomer gaat over vier kaboutertjes, twee broertjes en twee zusjes: Maartje, Joep, Johannes en Moontje. Nu het zomer is, gaan de kaboutertjes samen naar het strandje bij het meer, waar ze een prachtig zandkasteel bouwen. Dit kasteel komt goed van pas, als blijkt dat het holletje van muis is ingestort. Ook ruimen de kaboutertjes rommel op die mensen in het bos hebben achtergelaten, bestuderen ze de verschillende dieren in het bos en maken ze kampeertentjes van achtergelaten papiertjes.

De vier kaboutertjes in de zomer is het vierde en laatste deel in deze serie van Marianne Busser & Ron Schröder. Eerder verschenen drie delen over de kaboutertjes in de andere seizoenen. Dit schrijversechtpaar weet hoe ze prachtige prentenboeken moeten schrijven. De tekst is steeds geplaatst in blokjes van vier regels, met rijmschema abcb. De zinnen zijn kort en helder, hierdoor is het prettig om voor te lezen. Door het steeds terugkerende rijmschema nodigt het de wat meer ervaren lezertjes uit om de laatste zin af te maken.

In De vier kaboutertjes in de zomer staan prachtige kleurrijke illustraties van Hanneke de Jager. Deze zullen de kleuters zeker aanspreken. De illustraties stralen een warmte uit die mooi past bij het thema zomer.

Marianne Busser & Ron Schröder willen de kinderen in dit prentenboek op een speelse manier wat leren. Zo leer je in het verhaaltje De hagedis dat je een hagedis nooit bij zijn staart moet pakken, omdat die dan afbreekt. Dit tot groot verdriet van het kaboutertje. Maar gelukkig wordt in het verhaaltje ook duidelijk gemaakt dat de staart van een hagedis altijd weer aangroeit. En in het verhaaltje Allemaal rommel wordt benadrukt dat mensen soms zomaar rommel in het bos gooien. En uiteraard is de moraal van dit verhaal dat dat natuurlijk niet mag en dat je rommel in de afvalbak moet gooien.

Kinderen zullen zich gemakkelijk in kunnen leven in de korte verhaaltjes op rijm. Dit maakt het een zeer geschikt boek om voor te lezen. Helemaal in deze tijd van het jaar natuurlijk. Het is een zomers, warm prentenboek voor kinderen vanaf 3 jaar.

De vier kaboutertjes in de zomer

1  2  3  4  5

Vier kaboutertjes wonen in het bos. En waar beleef je de seizoenen meer dan daar? Een sfeervol en fijn voorleesboek op rijm vol zandkastelen, kamperen, bijzondere dieren en bloemetjes. De vier kaboutertjes beleven er de mooiste verhalen en peuters en kleuters zullen genieten van hun zomerse avonturen.