De samenspraak van vogels - Ransom Riggs RECENSIE

Recensie: De samenspraak van vogels - Ransom Riggs

Het is Jacob en de andere bijzondere kinderen gelukt om Noor te bevrijden. Maar dat wil niet zeggen dat het kwaad uit te wereld is. Volgens de profetie is Noor degene die de wereld van de bijzondere kinderen veilig kan stellen. Hiervoor moet ze naar mevrouw V. Jacob en een team bijzondere kinderen doen gaan er alles aan doen om Noor bij mevrouw V te krijgen, maar dit gaat natuurlijk niet zonder tegenslag.

De samenspraak van vogels is het vijfde deel van De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine-serie. Eigenlijk zou deze serie een trilogie zijn, maar met De kaart der dagen, het vierde deel in de serie, is een nieuwe trilogie aangekondigd, aansluitend op de vorige drie boeken. In De samenspraak van vogels krijgt voornamelijk Noor een belangrijk verhaal, maar ook komen oude bekende bijzondere kinderen weer terug. Het is een zeer vermakelijk deel om te lezen en net zo goed geschreven als de voorgaande delen. Wat voornamelijk leuk is aan dit boek, is dat er weer nieuwe bijzondere kinderen én volwassenen in terug komen. Het lijkt alsof je nooit bent uitgeleerd over de wereld van de bijzondere kinderen. Noor is een personage dat is opgegroeid in de 'normale' wereld, de wereld zoals wij die kennen. Het was interessant om te lezen hoe een bijzonder kind opgroeit in de normale wereld, terwijl diegene nog geen idee heeft tot welke wereld zij eigenlijk behoort.

De samenspraak van vogels begint direct waar het vorige deel eindigde: Jacob en zijn vrienden hebben Noor bevrijd en brengen haar naar Devil's Arc, waar ze de andere vrienden van Jacob ontmoet. Het was wellicht een beetje in komen in het verhaal, omdat het voorgaande deel, De kaart der dagen, alweer een tijdje terug is uitgekomen. Maar al na het lezen van twee hoofdstukken zit je helemaal in het verhaal. Je herinnert je weer wie H en V ook al weer waren, en wat de rol van Abe (de opa van Jacob) was in dit hele gebeuren. Net als het voorgaande deel zit De samenspraak van vogels goed in elkaar. Het is Ransom Riggs gelukt om een spannend verhaal op papier te zetten, mét het gebruik van foto's. De foto's zijn wel hetgeen wat dit boek, en alle voorgaande boeken in deze serie, het meest bijzondere maakt. De foto's die gebruikt worden zijn merkwaardig, maar passen toch perfect in het verhaal. Dit heeft Rnasom Riggs zeer kan gedaan, zeker wanneer je bedenkt dat de foto's vrijwel niet bewerkt zijn.

Het verhaal is spannend en kent weer een cliffhanger, waardoor je niet op het volgende deel kan wachten. Maar nog belangrijker zijn de personages in deze serie. Jacob en Emma, hét koppel in de eerste drie delen van deze serie, zijn in het voorgaande deel uit elkaar gegaan. In dit boek groeien Jacob en Noor dicht naar elkaar toe. Ransom Riggs heeft dit zorgvuldig gedaan, waardoor het niet voelt alsof Noor zich tussen Jacob en Emma wringt. Daarentegen, Noor is zo'n fijn personage dat je als lezer ook achter de relatie tussen Jacob en Noor gaat staan.

De samenspraak van vogels is een goed verhaal, dat zich kenmerkt door de merkwaardige foto's die gedurende het verhaal worden gebruikt. Door de fijne personages wordt je als lezer in het verhaal gezogen en wil je er niet meer uitkomen.

De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine 5 - De samenspraak van de vogels

1  2  3  4  5

Het vijfde boek rond de bijzondere kinderen. Een denderend verhaal over een zenuwslopende klopjacht. Voor young adults.
    Het einde der tijden lijkt nabij. Als Jacob Portman een eeuwenoude profetie mag geloven, spannen duistere krachten opnieuw samen om de bijzondere wereld te vernietigen. Hun macht lijkt steeds groter te worden, maar misschien is het nog niet te laat. Samen met zijn vrienden en mevrouw Peregrine zet Jacob alles op alles om Noor Pradesh uit de klauwen van het kwaad te houden. Het meisje heeft nog maar net kennisgemaakt met de bijzondere wereld, maar ze lijkt cruciaal voor de redding ervan …