De storm - John Grisham RECENSIE

Recensie: De storm - John Grisham

Orkaan Leo raast over Camino Island en kost meerdere mensen het leven, onder wie bestsellerauteur Nelson Kerr. Maar waarom was Nelson buiten tijdens de orkaan? En waarom heeft hij niet één maar meerdere hoofdwonden? Zijn vriend Bruce Cable denkt aan moord en is vastbesloten om uit te zoeken wat er nu precies gebeurd is. En als Nelsons nieuwste manuscript opduikt, krijgt Bruce het vermoeden dat het verhaal wel eens echter zou kunnen zijn dan het op het eerste gezicht lijkt te zijn…

De storm van John Grisham heeft een interessant concept die lezers vast en zeker aan zal spreken. Een moord tijdens een orkaan klinkt immers veelbelovend. Het boek begint dan ook goed, waarbij de orkaan en de schade die hij aanricht realistisch worden beschreven. Maar het tempo kakt al snel in. Er gebeurd genoeg, maar vrij weinig dat de oplossing van de moord dichterbij lijkt te brengen of wat de spanning weer terugbrengt. Als lezer moet je hier even doorheen, want wanneer je ongeveer op de helft bent, komt er weer meer vaart in het boek. Er ontvouwt zich een gruwelijke situatie en er blijkt veel meer aan de hand te zijn dan op het eerste gezicht het geval leek te zijn. Toch wordt De storm nergens bloedstollend spannend.

De setting en de Camino Island schrijvers community zijn erg interessant. Je kan merken dat John Grisham, als schrijver zijnde, weet waar hij over schrijft. De personages zijn dan ook veelbelovend en vooral de jonge Nick valt positief op. Hij is een beetje de vrolijke noot en is bovendien bijdehand en slim. Hoofdpersonage Bruce is een gecompliceerd karakter met een interessante achtergrond, die mij nieuwsgierig maakt naar het eerste Camino Island boek. Hij bevind zich enigszins in een grijs gebied wat betreft goed/fout en is gedreven om uit te vinden wat er met zijn vriend Nelson is gebeurd. Toch voelen de personages wat oppervlakkig aan, vooral een aantal van de bijpersonages. Er had daarom meer uit gehaald kunnen worden.

De storm is het vervolg op Het eiland en er wordt dan ook teruggeblikt op de gebeurtenissen die in het eerste boek plaatsvonden. Toch zijn beide boeken prima los van elkaar te lezen.

Al met al is De storm van John Grisham een fijn boek. Het leest lekker weg en is een prima vakantieboek. Toch is het geen bijzonder spannend verhaal en kakt het tempo wat teveel in na de eerste paar hoofdstukken. Hoewel dat tempo zeker weer wordt opgepakt, is het toch jammer. Ook blijven meerdere personages te oppervlakkig. Ik geef De storm daarom 3 hartjes.

Recensie: De storm - John Grisham

De storm

1  2  3  4  5

Het vervolg op de zomerbestseller Het eiland

Wanneer Hurricane Leo plotseling van zijn pad afwijkt en koers zet richting Camino Island voor de kust van Florida, valt het bezoek van bestsellerauteur Mercer Mann aan de boekwinkel van Bruce Cable in duigen. Terwijl de meeste mensen de ramen van hun huizen dicht timmeren en naar het vasteland vluchten, besluit Bruce te blijven en de storm uit te zitten.

De orkaan doet straten onderlopen en gebouwen instorten, en er valt een tiental dodelijke slachtoffers te betreuren. Een van hen is Nelson Kerr, een met Bruce bevriende thrillerschrijver. Nelson blijkt echter verscheidene klappen tegen zijn hoofd te hebben gekregen, wat suggereert dat hij niet in de storm is omgekomen.

Wie zou Nelson willen doden? Het vermoeden bestaat dat enkele van de duistere personages in Nelsons thrillers niet fictief zijn. Zou de oplossing dan ook al zwart op wit kunnen liggen in het manuscript van zijn nieuwe boek dat zich ergens in zijn computer bevindt? Wanneer Bruce op onderzoek gaat, ontdekt hij tussen de regels door een geheim dat veel schokkender is dan welke verzonnen plottwist ook. En veel gevaarlijker…