Avontuur in het donker - Margit Auer RECENSIE

Recensie: Avontuur in het donker - Margit Auer

Eddie lijkt altijd met zijn hoofd in de wolken te zitten. Hij let slecht op in de les en hij komt regelmatig te laat op school. Zijn magisch dier wordt Eugenia, de vleermuis, en zij neemt de taak op zich om hem te helpen. Ook Helene krijgt een magisch dier toegewezen, maar dat lijkt niet helemaal van een leien dakje te gaan...

Avontuur in het donker is alweer het derde boek in de serie De school van de magische dieren, geschreven door Margit Auer. De reeks is geschreven voor jonge lezers van 7 tot 12 jaar, maar het zal eerder de wat jongere of minder vlot lezende oudere lezers aantrekken. Het taalgebruik is erg eenvoudig, het lettertype is vrij groot en de verhaallijn is ook volledig gericht op de jonge lezers.

Het mooie aan de serie De school van de magische dieren, is het feit dat er telkens andere personages extra worden uitgelicht. Bennie en Ida, met hun magische dieren Henrietta en Rabbat, zijn in elk boek prominent aanwezig, maar in dit deel, Avontuur in het donker, leer je voornamelijk Eddie en Helene beter kennen. De verwachting is dus dat alle leerlingen in de klas aan bod gaan komen. Dit heeft wel als nadeel dat je eigenlijk echt bij deel één uit de reeks moet beginnen om alle connecties ten volle te kunnen waarderen.

De kinderen uit de klas van Miss Cornfield hebben allemaal een bepaalde karaktertrek en hun magische dieren ook. Soms zijn ze tegenpolen, maar soms lijken ze ook verdacht veel op elkaar. Het belangrijkste is dat ze goed kunnen samenwerken en zo zichzelf verbeteren. Angsten worden overwonnen, problemen worden het hoofd geboden en af en toe veranderen de kinderen totaal door het bezit van hun nieuwe vriend. Dat maakt Avontuur in het donker erg herkenbaar en er zitten ook wat wijze lessen in verstopt hier en daar.

Aan de gehele indeling van het boek is weinig veranderd ten opzichte van het eerste en tweede deel uit de reeks. Dat geldt ook voor de illustraties van Martijn van der Linden. Deze zijn niet overheersend, maar ondersteunen het verhaal op een erg natuurlijke manier. De zwart-witte tekeningen geven een goed beeld, maar zijn niet zo speciaal dat ze de reden voor de aanschaf van Avontuur in het donker zullen zijn.

De achterflap van Avontuur in het donker belooft humor, spanning, avontuur, vriendschap en magie. Daar is geen woord van gelogen en als je genoten hebt van de eerste twee boeken dan zal dit derde deel je ook niet teleurstellen en misschien valt het wel beter in de smaak dan deel twee! Margit Auer en Martijn van der Linden lijken er een erg succesvolle samenwerking van te maken, waarbij de dieren absoluut een grote rol spelen, maar er meer dan genoeg aandacht blijft voor de menselijke personages.

De school van de magische dieren 3

1  2  3  4  5

Wanneer warhoofd Eddie een magisch dier krijgt, is de klas een beetje jaloers. Vleermuis Eugenia houdt net als Eddie van rommel, en ze worden meteen dikke vrienden.

Miss Cornfield heeft een verrassing: ze organiseert een grote leesnacht op school. De leerlingen brengen matjes en slaapzakken mee, ze eten pizza en lezen spannende boeken. Maar als de stroom uitvalt, en enkele leerlingen opgesloten raken in de kelder van het gebouw, ontstaat er paniek. Zal Eugenia kunnen helpen?