Elke seconde telt - Sophie McKenzie  RECENSIE

Recensie: Elke seconde telt - Sophie McKenzie

Nat en Charlie zijn op de vlucht voor politicus Riley en de politie. Ze sluiten zich aan bij een verzetsbeweging, maar die blijkt toch veel kleiner en slechter georganiseerd dan ze hadden gehoopt. Charlie besluit om in haar eentje terug te keren naar het hol van de leeuw en te infiltreren bij de beweging van Riley. Ze hoopt hem zo te kunnen dwarsbomen, maar misschien pakt dat ook wel slecht uit voor haar en Nat.

Elke seconde telt is het vervolg op 1 seconde en gaat dan ook direct verder waar het vorige verhaal stopte. Als je 1 seconde niet hebt gelezen kan je Elke seconde telt wel lezen, maar zal je de eerste bladzijden even moeten wennen. Nat en Charlie hebben best al wat geschiedenis samen en die wordt in het kort wel herhaald, maar dat moet je toch even in hoog tempo verwerken.

Gelukkig schrijft Sophie McKenzie op een erg toegankelijke manier en rol je als lezer zo het echte verhaal in. De tieners zijn op de vlucht en dat creëert onmiddellijk spanning. Die spanning vlakt eigenlijk nooit af, tot aan het einde van het Elke seconde telt. Hand in hand gaat daarmee de vaart waarmee de auteur het verhaal op de lezer afvuurt. Het schroeiende tempo zorgt ervoor dat je door de pagina's vliegt en je het boek dan ook in no time hebt uitgelezen.

De nadruk ligt op de actie van het verhaal. Niet zozeer keiharde actiescènes met veel geweld, maar wel sluipen, inbreken en overmeesterd worden. Ook al beslaat Elke seconde telt maar een paar dagen in de tijd, toch voelt dat niet zo tijdens het lezen. De scènes volgen elkaar vlot op en het lijkt daardoor dat er veel meer tijd verstrijkt.

Het tempo en de spanning zorgen ervoor dat je gebonden blijft aan het verhaal, maar hebben als keerzijde dat de diepgang van de personages wat te wensen overlaat. Het is allemaal erg voorspelbaar en weinig origineel. Je kan als lezer van bijna elke scène de afloop voorspellen en dat is toch jammer te noemen. Ook al valt Elke seconde telt in de categorie 'Jeugdtriller', dat wil daarom niet zeggen dat het een standaard verhaal mag zijn waarin de personages niet meer zijn dan marionetten om het plot op te vullen. Want zo voelt het tijdens het lezen wat. Ook de onderlinge verhouding tussen Nat en Charlie is niet verrassend. Ze zitten met hun gevoelens in de knoop en dat zal herkenbaar zijn voor de lezers van tienerleeftijd, maar vervolgens wordt hier weinig mee gedaan om het geheel op een hoger plan te tillen.

Het is ook niet zo dat er kansen gemist worden, want het verhaal is wat het is en om het origineler te maken, had er echt voor een totaal andere opzet moeten gekozen worden. Als lezer maak je je daarom niet al te druk en lees je gewoon lekker door en dat werkt ook prima. Het is alleen niet zo memorabel en als iemand je over een half jaar vraagt waar dit boek ook al weer over ging, zal je misschien ever diep moeten graven in je geheugen omdat het ondergesneeuwd is tussen boeken die meer beklijven. Sophie McKenzie levert met Elke seconde telt wel een toegankelijk verhaal af dat misschien minder geoefende lezers ook zal bevallen. Alleen is het maar de vraag of binnen de doelgroep die personen precies naar dit boek gaan grijpen...

Politie niet betreden - Elke seconde telt

1  2  3  4  5

Charlie en Nat zijn op de vlucht. Hun plan om een terroristische organisatie te ontmaskeren is mislukt, en de betrokken politicus beweert nu dat zíj terroristen zijn.

De jeugdthriller Elke seconde telt is het bloedstollende vervolg op 1 seconde van Sophie McKenzie, die met haar debuut Vermist bijna elke juryprijs in Engeland won. Voor jongeren vanaf 13 jaar. Met politie niet betreden-elastiek.

Charlie en Nat zijn op de vlucht. Hun poging om een terroristische organisatie te ontmaskeren is mislukt. De betrokken politicus, die torenhoog in de peilingen staat, loopt vrij rond. En híj beschuldigt juist Charlie en Nat van terrorisme! Met de politie en de terroristen achter hen aan, ziet Charlie ziet maar één uitweg: ze moet in haar eentje naar het hol van de leeuw om bewijs tegen hem te verzamelen. Durft ze dat? Zal het haar lukken om hun onschuld te bewijzen?