De Smaak van Wilde Peren - Ewald Arenz RECENSIE

Recensie: De Smaak van Wilde Peren - Ewald Arenz

Sally en Liss zijn beiden op de vlucht voor compleet andere redenen. Sally is woedend op iedereen en probeert zich te verbergen, Liss kan haar verleden niet onder ogen zien. Ze komen elkaar tegen op de boerderij van Liss, die ze in haar eentje bewerkt en overziet. Vanaf het begin is er een onzichtbare kracht die ze met elkaar verbindt. Naarmate de zomer vordert vinden ze in elkaar vriendschap, geborgenheid, en heling.

"Op het hoogste punt van de smalle weg door de velden en wijngaarden trilde de lucht boven het asfalt. Toen Liss met de oude open tractor langzaam heuvelopwaarts reed, leek het alsof ze water zag, vloeibaarder dan gewoon water, lichter en beweeglijker. Zomerwater, dat je alleen met je ogen kon drinken."

Zo begint De Smaak van Wilde Peren, een roman over vluchten, en over vinden. Deze eerste regels zetten de sfeer voor dit boek op een briljante manier. Het is een soort filter dat over alle hoofdstukken van De Smaak van Wilde Peren heen ligt, en de kalmte van deze nazomer weergeeft.

Wie niet kalm is, is Sally. Tierend raast ze door de eerste hoofdstukken heen, voordat ze haar rust vindt in Liss. Daarna bloeit er een vriendschap op tussen de twee vrouwen waar menig vrouw zich in zal herkennen. Ze vinden zekerheid in elkaar en langzaam maar zeker ook een kwetsbaarheid die zich ontpopt tot een fundering voor de toekomst.

Arenz geeft je stof tot nadenken over wat er echt toe doet in je leven, wat je van anderen scheidt en hoe je weer nader tot elkaar kunt komen. Het is een inkijkje in klein geluk en onthaasting op de meest rauwe manier. Hiervoor heeft hij niets teveel nodig. De eenvoud van zijn stijl en verhaal laat zien dat zoveel bombarie soms echt niet nodig is. Juist de ongekunstelde manier waarop De Smaak van Wilde Peren is geschreven komt oprecht over.

De Smaak van Wilde Peren kan in één woord omschreven worden: rust. Voor wie op zoek is naar een oase in deze tijd komt Ewald Arenz precies op tijd. Met De Smaak van Wilde Peren weet hij een bubbel te creëren waar alle dagelijkse verantwoordelijkheden en stress gewoon even wegvalt. Het voelt als een verfrissend beekje dat rustig de bergen door kabbelt, een veld met tarwe dat ruist op een zwoele zomeravond. Een bescheiden roman in de meest brede zin van het woord, dat een parel zal zijn op elke boekenplank.

De smaak van wilde peren

1  2  3  4  5

In een wijngaard lopen Sally en Liss elkaar tegen het lijf. Sally, jong en woedend, is op de vlucht voor alles en iedereen. Liss bestiert in haar eentje een boerderij. Vanaf het eerste moment voelen ze zich opmerkelijk met elkaar verbonden. Terwijl ze samen op de akker en in de perenboomgaard werken en de bijen verzorgen, raken ze met elkaar in gesprek over wat hen van anderen scheidt. Wanneer het verleden ongewild hun leven binnendringt, ontdekken ze de stille kracht van vriendschap.
    Zoals de bijen is een roman die onthaast, en de aandacht richt op wat er werkelijk toe doet.