Ecopositief in vijf stappen - Babette Porcelijn RECENSIE

Recensie: Ecopositief in vijf stappen - Babette Porcelijn

Ecopositief in vijf stappen is een doeboek voor een duurzaam dagelijks leven. Door je eigen impact top 10 in kaart te brengen, kan je vervolgens stapsgewijs verbeteringen aanbrengen. Door vijf stappen te doorlopen kan jij een bijdrage leveren aan een duurzame en gezondere toekomst. Think big, act now!

Babette Porcelijn schreef eerder de bestseller De verborgen impact, waarvan meer dan 20.000 exemplaren werden verkocht. Ecopositief in vijf stappen borduurt voort op dit eerder geschreven boek, al is het ook los ervan te lezen. Dit nieuwe boek is meer praktisch, het wordt niet voor niets een doeboek genoemd. Het boek staat vol met vragen, schrijf- en tekenopdrachten om jou te helpen om dichterbij een ecopositief bestaan te komen.

Het boek is mooi en duidelijk vormgegeven, vol met handige infographics, lijstjes om dingen aan te vinken en keuzehulp kaartjes, waar je door middel van vragen een stippellijntje volgt om je volgende stap te bepalen. Babette Porcelijn is kritisch en to the point. Het boek is leerzaam, omdat het een aantal feiten en fabels rechtzet, zoals: Liever een tas van plastic of van papier? Als lezer wordt je geconfronteerd met je eigen handelen, dat begint gelijk al met de check "als iedereen leeft zoals jij, hoeveel aardes hebben we dan nodig?"

Het is een praktisch boekje en het nodigt de lezer uit om gelijk aan de slag te gaan. Dat is een groot voordeel van Ecopositief in vijf stappen. Een nadeel is dat het boekje soms iets te oppervlakkig blijft. Het boek is geschreven/afgerond in Coronatijd en sluit dus goed aan op dit momentum om deze crisis te gebruiken om er beter en duurzamer uit te komen. Echter, "koop lokaal" is makkelijker gezegd dan gedaan, wanneer je juist nu niet naar de markt wil gaan. Hier mist het boekje uitgebreidere informatie, of een link naar een website waar je meer kan vinden over adresjes om lokaal te kopen.

Een ander pluspunt is de nadruk die Babette Porcelijn legt op het wij-gevoel. Het gaat niet alleen om wat jij kan doen, maar ook om hoe je anderen kan inspireren en informeren om duurzamer te gaan leven. Want alleen samen kunnen we zorgen voor een betere toekomst voor onszelf, en de komende generaties.

Ecopositief in vijf stappen

1  2  3  4  5

In de bestseller De verborgen impact toonde Babette Porcelijn aan hoe belangrijk het is om te weten waar de grote problemen zitten als je écht effectief wilt verduurzamen. Met Ecopositief in vijf stappen kan de lezer zelf op heel concrete wijze stappen zetten naar een ecopositief leven. Het is een compact boekje vol positieve oplossingen en interessante tips over welke mogelijkheden er allemaal zijn om te verduurzamen of zelfs ecopositief te worden.