Gespiegeld in een gouden oog - Carson McCullers RECENSIE

Recensie: Gespiegeld in een gouden oog - Carson McCullers

Soldaat Williams werkt in de stallen van een militaire kazerne in vredestijd en verzorgt een hengst die eigendom is van de knappe vrouw van kapitein Penderton. Williams wordt getriggerd door de schoonheid van deze vrouw, die een stiekeme relatie heeft met majoor Langdon. Langdon vindt de aandacht van de knappe Leonora Penderton fijn, want zijn eigen echtgenote, is ziekelijk en depressief. Er wordt regelmatig door de personages gefantaseerd om het roer om te gooien en het leven te veranderen.

De eerste alinea van de flaptekst bestaat ut: "'Zo is er in een plaats in het zuiden enkele jaren geleden een moord gepleegd. De hoofdrolspelers in dit drama waren: twee officieren, een soldaat, twee vrouwen, een Filipijn en een paard.' Is dat niet een enorme spoiler aan het begin van deze roman? Bij McCullers is het juist een uitnodiging om verder te lezen...". Dat wat hier op de achterflap staat geschreven, klopt! Hoewel er niet bij vermeld wordt wie deze tekst heeft geschreven, heeft hij of zij er goed aan gedaan dit te vermelden. Ondanks deze spoiler wordt de lezer aangemoedigd aan het verhaal te beginnen. Bovendien is de spoiler niet een twee drie met de rest van de flaptekst in verband te brengen. De lezer wordt dus extra nieuwsgierig over hoe de moord is gepleegd en wil meer informatie over de hoofdrolspelers.

Gespiegeld in een gouden oog is in 1941 geschreven door Carson McCullers. Toentertijd is het boek bestempeld als immoreel en obsceen. Toch kan Gespiegeld in een gouden oog heden ten dage ook nog met deze woorden worden bestempeld, want dit speelt een grote rol in de plot. De personages worden meermaals naakt omschreven. Wellicht wordt Gespiegeld in een gouden oog hierdoor ook als actueel bestempeld, want ook in de filmwereld komt steeds meer bloot voor. Verder bestaat de plot voornamelijk uit opgekropte emoties en veel onrust, wat McCullers heel sterk heeft laten doordringen en wat zij duidelijk overbrengt naar de lezer. Verder heeft zij de chronologie in het verhaal complex, maar juist in elkaar gezet. Dit zorgt voor een zeer voldaan gevoel voor de lezer, want de kloppende chronologie en logische verhaalopbouw van Gespiegeld in een gouden oog zijn tiptop in orde.

Een eenzame soldaat... De vrouw van een kapitein... De depressieve vrouw van een majoor... De soldaat... De officier... Een Filipijn... Het is een uitdaging om de personages in Gespiegeld in een gouden oog uit elkaar te houden. De lezer moet er flink wat energie in steken om de personen voor zicht te zien, te leren kennen en in de plot te plaatsen. Maar, als de lezer volharding en geduld bezit, komt dat goed en vallen alle personages als puzzelstukjes in de plot. Zo niet, dan is Google een goede vriend om even de rangorden van het leger (in het spel Stratego) te vinden.

Wat zeer origineel is aan Gespiegeld in een gouden oog, is dat McCullers haar verhaal midden in het hoogtepunt heeft geëindigd. Vaak zie je vaak dat auteurs de plot naar een climax leiden en vanaf daar nog even door laten kabbelen voor de realistische afloop en nasleep. Een voordeel daarvan is dat de lezer de tijd krijgt het verhaal te verwerken. Bij Gespiegeld in een gouden oog is dit allemaal niet het geval. Middenin dat waar het hele verhaal naartoe liep, eindigt McCullers Gespiegeld in een gouden oog en wordt de lezer nog nahijgend en met een verhoogde hartslag achtergelaten. Verbijsterend en schokkend, maar origineel en gedurfd.

Gespiegeld in een gouden oog is gedurfd, verbijsterend, schokkend, interessant en een uitdaging. Het is een uitdaging om de personages te leren kennen en vervolgens uit elkaar te houden, maar de plot bijbenen is niet onmogelijk. McCullers eindigt haar verhaal origineel, waardoor het verhaal nog lang bij de lezer blijft hangen.

Gespiegeld in een gouden oog

1  2  3  4  5

"In het zuiden staat een fort waar enkele jaren geleden een moord werd gepleegd. De hoofdrolspelers in deze tragedie waren: twee officieren, een soldaat, twee vrouwen, een Filipino en een paard.' Is dat niet een enorme spoiler aan het begin van deze roman? Bij McCullers is het juist een uitnodiging om verder te lezen…

Een eenzame soldaat raakt geobsedeerd door de vrouw van kapitein Penderton. Ze heeft een affaire met majoor Langdon, die met zijn depressieve vrouw vlak bij hen woont. Penderton realiseert zich intussen dat hij gevoelens koestert voor de soldaat, maar weet niet dat die 's nachts zijn vrouw bespiedt.

Dit beklemmende en ontroerende verhaal werd bij verschijnen in 1941 bestempeld als immoreel en obsceen, vanwege de toespelingen op homoseksualiteit en seksuele passie, overspel en voyeurisme.