Het Jaar van de Slang - Hugo Luijten RECENSIE

Recensie: Het Jaar van de Slang - Hugo Luijten

Stef Cools is terug! Als de commissaris na zijn verlof rustig aan een routinezaak werkt, worden hij en zijn team opgeschrikt door een voorval. De vondst van een lijk brengt ze naar het terrein van een voormalige autofabriek. Terwijl het onderzoek wordt gestart, blijkt er een gewelddadige overval op de lokale supermarkt te zijn geweest. De daders hebben niets bijzonders meegenomen, maar vooral een behoorlijke puinhoop achtergelaten en de manager met veel schrik beladen. Al gauw blijkt het om een milieukwestie te gaan. Een zaak die Cools en zijn team tot op de puntjes zullen uitspitten...

Het Jaar van de Slang is het derde boek van Hugo Luijten waarin Stef Cools de hoofdrol speelt. Hoewel er zeker nieuwsgierigheid optreedt naar de reden van het verlof van Cools, is het voor dit boek niet noodzakelijk om de eerdere delen ook te lezen. Leuk is het natuurlijk wel, maar de missende informatie vormt geen belemmering en daardoor kun je Het Jaar van de Slang gewoon als standalone lezen.

De auteur heeft er een kunstwerkje van weten te maken. Zijn liefde voor historie steekt hij niet onder stoelen en banken en de historicus laat deze feiten met regelmaat door zijn verhaal flapperen. Zijn vertelling krijgt hierdoor een interessante en unieke twist en zal liefhebbers van de stad Antwerpen laten smullen. Meer dan eens weet hij zijn verhaal op te fleuren met feiten over bepaalde objecten in de stad en op deze momenten waan je jezelf als lezer zelf in de stad.

Dit is gelukkig niet de enige troef die Luijten speelt. Gehaaide en interessante personages ondersteunen het verhaal van Het Jaar van de Slang. Ze hebben elk iets te vertellen en door hun karakteristieke kenmerken weten ze zich te onderscheiden van de vele stereotype personages dat een thriller over het algemeen heeft. Cools is een eigenzinnige man die geen blad voor de mond neemt en er af en toe flink op los scheld, maar zijn tekorten maakt hij op andere vlakken meer dan goed en hierdoor kun je niets anders dan sympathie voor de man krijgen. Humor is hiervan een goed voorbeeld. Zijn grappen laten je glimlachen en zijn algemene kijk op het leven zorgt er soms zelfs voor dat je hart smelt.

Niet alleen de personages zijn op een kostelijke manier verwoord. Het gehele boek is namelijk doordrenkt met humor. Toch is Het Jaar van de Slang geen gemakkelijk boek om te lezen. Dit is niet te wijten aan een lastig taalgebruik, maar er gebeurt gewoon erg veel in het verhaal. Het tempo ligt flink hoog, maar op bepaalde punten lijkt deze vaart juist wat te stagneren. De combinatie zorgt eigenlijk voor een harmonieus geheel en het geeft de lezer tevens wat extra tijd om de gelezen stukken te kunnen laten doordringen. De spanning van de vertelling is wat middelmatig te noemen. Pas tegen het eind wordt er meer focus gelegd op de spanning en deze komt dan ook explosiever naar boven.

Het Jaar van de Slang is een boek dat veel meer biedt dan slechts een uitgekauwd detectiveverhaal. Waarschijnlijk zal elke lezer weer andere dingen opvallen en dat is niet gek. De actuele en veelomvattende onderwerpen geven een boek dat geschikt is voor een breed publiek. Wanneer je het boek de concentratie en aandacht geeft dat het verdient, zal het heel wat uurtjes leesplezier weten te verschaffen!

Het jaar van de slang

1  2  3  4  5

WE DOEN HET ALLEMAAL.
    WE ZIJN ALLEMAAL SCHULDIG.
    WE ZIJN ALLEMAAL IN GEVAAR.

Tijdens een heftige klimaatactie worden Stef Cools en zijn team halsoverkop opgeroepen voor een verdacht overlijden op de leegstaande site van de voormalige autofabriek van General Motors in Antwerpen.

Een man lijkt gestikt door de hitte in zijn eigen auto. Het lijkt op een ongeval, tot er een nieuw lijk opduikt en er een parallel ontstaat tussen de recente klimaatacties en de aard van de moorden...