Het complete BBQ boek - Julius Jaspers RECENSIE

Recensie: Het complete BBQ boek - Julius Jaspers

Toen in 2016 de Barbecuebijbel verscheen ging ik er van uit dat Julius Jaspers alles wel verteld had over barbecueën. Dat mag je ook verwachten van een bijbel. Toch verscheen dit jaar Het complete BBQ boek. Blijkbaar was dus nog niet alles verteld. Wel een heleboel, want er zitten behoorlijk wat doublures in beide boeken. Heb je de bijbel al dan zou ik dit boek niet aanraden en omgekeerd, koop je Het complete BBQ boek, dan hoef je zeker de bijbel niet meer aan te schaffen. Overigens geeft Julius Jaspers dit in zijn voorwoord ook al aan. Het complete BBQ boek is een verzameling van zijn beste recepten uit ál zijn boeken.

Een boek over barbecueën begint uiteraard met een stukje theorie over materialen, kolen en handige tips, maar daarna is Het complete BBQ boek uitsluitend een boek met recepten. Te beginnen met basisrecepten als pekel, gepofte knoflook, flammkuchen (mjam) en pizzadeeg. Vervolgens is er een lekker uitgebreid hoofdstuk over groenten. Steeds vaker gewaardeerd op de barbecue en terecht. Gepofte aardappels, gegrilde asperges, aubergines in allerlei varianten en nog veel andere groenten doen het immers heerlijk op de barbecue. Zeker als je er één hebt waarvan de temperatuur goed te regelen is.

Overigens worden door het hele boek marinades, sauzen, rubs, en dressings gebruikt die achter in het boek zijn verzameld. Dat vond ik persoonlijk wel handig omdat het echte basisrecepten zijn die eenvoudig altijd te gebruiken zijn. Ook staan daar enkele recepten voor glazes en ik moet toegeven dat ik als onervaren grillmaster even moest Googlen wat daarmee bedoeld wordt. Misschien was een korte toelichting in Het complete BBQ boek wel fijn geweest. Verder vind ik die laatste hoofdstukken een echte meerwaarde van het boek.

Na de groenten komen uiteraard de vleesrecepten. Onderverdeeld in Rund, Lam, Varken en Kip en gevogelte. Voor mij toch nog steeds onmisbaar op een barbecue. Door die hoofdstukken bladerend wil ik dan ook meteen de barbecue ontsteken en er bijvoorbeeld spareribs of buikspek op leggen. Stond een barbecue voorheen gelijk aan hamburgers en worsten, dankzij onder andere Het complete BBQ boek besef ik me dat barbecueën veel meer is dan dat. Het kan simpelweg een onderdeel zijn van je maaltijd. Door grote stukken vlees langzaam te garen krijg je heerlijke gerechten zoals Pulled Pork of Sticky varkensbuik.
Ik maakte een complete maaltijd klaar op de barbecue. Uiteraard met recepten uit Het complete BBQ boek. Dat ga ik zeker vaker doen zolang de zomer aanhoudt. Ik maakte de Kippenborst Caprese met Mozzarella en daarbij gaf ik gepofte aardappel met onder andere crème fraîche en komkommerkimchi. Het werd een zalige avond voor herhaling vatbaar.

Natuurlijk kan in Het complete BBQ boek vis niet ontbreken. De visliefhebber komt in voldoende mate aan zijn of haar trekken. De bijgerechten en desserts tot slot maken het boek compleet.

Heb je nog geen boeken van Julius Jaspers dan is Het complete BBQ boek zeker de moeite waard om meer uit je barbecue te halen.

Het complete BBQ boek

1  2  3  4  5

Met Het complete BBQ boek geeft Julius Jaspers je alle tools, technieken en recepten in handen om het hele jaar door de lekkerste gerechten te bereiden op de BBQ. Van de snelle doordeweekse maaltijd tot showstoppers voor in het weekend en alles wat je verder nodig hebt voor een geslaagd diner van de grill. Denk aan marinades, rubs, snacks, sauzen en zuurgoed en natuurlijk iets zoets van de BBQ toe.