Eefje en de Dieren - Matt Haig RECENSIE

Recensie: Eefje en de Dieren - Matt Haig

Eefje is een heel 'bijzonder' kind. Ze heeft het Talent. Dat wil zeggen dat ze met dieren kan praten. Ze hoeft eigenlijk niet eens te praten, want het is meer een praten in gedachten. Ze kan horen wat de dieren denken en de dieren kunnen haar gedachten ook horen. Eefje dacht altijd dat zij de enige was die dat kon, maar dat blijkt niet zo te zijn. En niet iedereen met het Talent is de dieren even goed gezind...

Eefje en de Dieren is echt een heel aangenaam boek om te lezen, of je nu oud of jong bent. Het gaat over een meisje die van dieren en de natuur houdt, en die bovendien een bijzondere gave heeft om de dieren écht te helpen. Niet doordat ze kan begrijpen wat de dieren denken. Nee, gewoon omdat ze een góed hart heeft. Dat is zeker een element dat belangrijk is in het boek en daar heeft Matt Haig ook wel degelijk over nagedacht. Hij benadrukt het een paar keer en het vormt op die manier de wijze les van dit boek. Het maakt niet zozeer uit wát je doet, als je het maar om de goede réden doet.

Matt Haig toont in Eefje en de Dieren dat je niet een hele nieuwe wereld hoeft te creëren om kinderen te laten genieten van een grote portie verbeelding. Met elementen uit het dagelijkse leven en de wens van vele kinderen om met dieren te kunnen praten, zorgt Haig voor een fascinerend verhaal waarin spanning, vriendschap en familie centraal staan. De doelgroep is van zeven tot negen jaar oud, maar gek genoeg lijkt dit jeugdboek een soort tijdloosheid uit te stralen die het loskoppelt van leeftijd. Als je houdt van verhalen en genoeg verbeelding hebt, kan iedereen hier van genieten.

De schrijfstijl is zeker niet echt gericht op de zevenjarige lezertjes. Die zullen af en toe nog wel wat hulp nodig hebben bij de volzinnen die er staan en het zal hen heel wat uren lezen kosten om door dit verhaal heen te komen. Het is dus opletten geblazen om de jonge kinderen met dit boek angst voor het lezen aan te jagen. Dan kan er beter geopteerd worden om stukken voor te lezen óf om het nog een tijdje aan de kant te leggen tot de kinderen alle smaken van Eefje en de Dieren kunnen proeven, want die zitten er absoluut in verborgen!

De illustraties zijn van de hand van Emily Gravett. De zwart-witte tekeningen bevatten iets ludiek. Dat is natuurlijk vaak zo bij illustraties in kinderboeken, maar Emily Gravett voegt een extra ingrediënt toe, zonder dat je daar als lezer precies de vinger op kan leggen. Het valt voor het eerst op bij de illustratie van Kahlo, het konijn, dat gevangen zit in een te kleine kooi. De blik in de ogen zegt alles en dat terwijl de tekening niet bijzonder gedetailleerd is voor de rest. Toch blijft dit een terugkerend element, de ogen van de dieren die voor zichzelf spreken. Alsof de ogen de gedachten weergeven en jij ze als lezer kan horen, zonder de tekst te moeten lezen. Misschien sijpelt er wel wat van Eefje's talent uit het boek naar je toe!

Eefje en de Dieren is niet alleen grappig, maar ook reuzespannend op bepaalde momenten! Die spanning houdt gelukkig niet het hele boek door aan, maar steekt enkele malen, in verschillende gradaties, de kop op. De leessnelheid wordt daardoor ook beïnvloed en dat zorgt er weer voor dat je het boek eigenlijk in één ruk wil uitlezen. Het is geen boek waar de kinderen nachtmerries van zullen krijgen, gelukkig maar, want de spanning zit hem vaak in een herkenbaar hoekje, waarbij het toch wat voorspelbaar is dat het vast wel goed komt.

Matt Haig weet een goede balans tussen humane en dierlijke personages te vinden, waardoor het boek geloofwaardig is. Hij gebruikt ook bestaande kenmerken van de dieren, zodat de jonge lezers er zeker ook iets van kunnen leren en het hen misschien ook triggert om meer over dieren én klimaat te gaan opzoeken. Er zit een soort bewustwording in dat te maken heeft met het milieu en het feit dat we met elkaar zorg moeten dragen voor de wereld om ons heen. Toch is het zo mooi in het verhaal verweven dat het niet belerend aanvoelt, maar eerder als leuke informatie waarbij je de nood voelt om er wat mee te gaan doen. Het nawoord van Eefje en de Dieren is ook erg leuk en beschrijft de reden waarom Haig dit boek heeft geschreven. Alleen al daarom is dit verhaal absoluut de moeite waard om te lezen. En het leuke is dat ook de ouders zich er waarschijnlijk een paar uur mee kunnen vermaken!

Eefje en de dieren

1  2  3  4  5

De elfjarige Eefje heeft een talent. Een SUPERTALENT.
    Met haar talent kan ze namelijk de gedachten van een olifant HOREN en vrienden worden met een hond en een mus.
    Het enige probleem is dat haar talent gevaarlijk is. ONTZETTEND gevaarlijk. Dat zegt haar vader in ieder geval.

Dus wanneer ze het schoolkonijn Kahlo na een hulpkreet redt uit haar veel te kleine hok, hoopt ze maar dat niemand achter haar geheim komt. Maar nadat ze oog in oog is komen te staan met een leeuw, dreigt alles gruwelijk mis te gaan. Haar vader - en elk dier in de stad - is nu in gevaar. Eefje is vastbesloten iedereen te redden. En erachter te komen hoe haar verleden eruitziet. Om dat te kunnen doen moet ze de strijd aangaan met een mysterieuze man die een talent heeft dat krachtiger is dan welk ander talent dan ook.

De tijd begint te dringen en Eefje zal hulp moeten vragen aan de dieren en zal eindelijk écht ZICHZELF moeten zijn...

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane