Koud als sneeuw - Gena Showalter RECENSIE

Recensie: Koud als sneeuw - Gena Showalter

In Koud als sneeuw gaat het over Everly die in Amerika woont met haar zus Hartly, haar moeder en haar stiefvader. Niemand op school vindt haar aardig en meestal is ze alleen. Everly heeft een fascinatie voor spiegels. Anderen denken dat ze ijdel is, maar eigenlijk kan ze in de spiegel beelden oproepen van andere personen, waar ze dolgraag naar kijkt. Na een verschrikkelijke gebeurtenis krijgt Everly een voorspelling te horen, waarbij zij één van de personages uit sneeuwwitje vormt en dat ze thuishoort in de magische wereld Enchantia. Is zij de boze koningin? Is ze gedoemd om te eindigen zoals in het sprookje, of kan ze terugvechten?

Gena Showalter schrijft heel vlot, waardoor je het boek snel kan uitlezen. Hoewel het redelijk dik is (bijna 600 pagina's), vlieg je erdoorheen! Dat komt natuurlijk ook door het feit dat er veel spannende dingen gebeuren in het boek. Want ja, dit boek zit boordevol actie en avontuur. Er gebeurt daardoor heel wat in het verhaal, dus het is nodig om je hoofd erbij te houden zodat je niets mist.

Het allerleukste in Koud als sneeuw, zijn de personages. Naast het feit dat de personages grappig en origineel zijn, was het heel interessant dat ze sprookjesfiguren waren. In zulke verhalen beleven de personages vaak onwetend een sprookje, maar hier zijn alle personages zich ervan bewust dat ze in het sprookje sneeuwwitje zitten en iedereen is continu aan het uitzoeken welk personage ze nu eigenlijk zijn. Everly vermoed dat ze de boze koningin is, maar ze ziet de boze koningin ook in anderen en dat zorgt voor een geweldige analyse van het verhaal. Aan het einde is het nog steeds niet helemaal duidelijk wie nu welk personage is, maar dit is natuurlijk nog maar het eerste deel van een serie!

Er worden verschillende mooie boodschappen meegegeven in het boek. Dat kan je misschien verwachten van een boek dat gebaseerd is op een sprookje (waar vaak zulke lessen inzitten), maar het ging verder dan het sprookje zelf. Daarnaast is er ook een goede representatie van LGBTQ+ personages aanwezig in het boek, wat het boek net dat beetje extra geeft.

Ook de setting is leuk bedacht door Gena Showalter. Het magische koninkrijk bestaat uit verschillende delen, die elk hun eigenschappen hebben. Er is een waterwereld, een woestijn, een bos.... die allemaal boordevol magische elementen en mythische wezens zitten. Ook de hoofdpersonages hebben allemaal magische krachten, wat voor originele en onverwachte momenten in het verhaal zorgen. Al die magie benadrukt het sprookjesachtig karakter nog meer, wat het boek een totaalbeleving maakt!

Koud als sneeuw van Gena Showalter is een magisch, sprookjesachtig verhaal voor Young Adult Fantasy liefhebbers!

Koud als sneeuw

1  2  3  4  5

De zestienjarige Everly Morrow heeft er geen flauw idee van dat ze een sprookjesprinses is, tot ze ineens met spiegels blijkt te kunnen communiceren. Ze beseft dat ze dit beter geheim kan houden en laat haar klasgenoten in de waan dat haar voortdurende getuur in spiegels voortkomt uit ijdelheid. Dan wordt haar een vreselijke waarheid voorgespiegeld: ze is voorbestemd om Sneeuwwitjes grootste vijand te worden, de boze koningin! Nogal een verontrustend vooruitzicht, zeker wanneer ze verliefd wordt op Roth Charmaine, de vermeende prins Charming.
    Als de voorspelling langzaam maar zeker uitkomt, wordt Everly door iedereen verraden. Lukt het haar zich te verzetten, of geeft ze toe aan haar duistere kant? De strijd tussen goed en kwaad is pas net begonnen…