De onbekende vrouw - Mary Kubica RECENSIE

Recensie: De onbekende vrouw - Mary Kubica

Sadie verhuist met haar man Will en hun kinderen Otto en Tate naar een eiland in de staat Maine. Ze laten heel wat ellende achter zich en hopen op een nieuwe start. Toch heeft Sadie het moeilijk om haar draai te vinden en wanneer er zich een moord voordoet in de buurt, krijgt angst haar in een greep. Is haar zorgvuldig opgebouwde leven wel zo onwankelbaar als ze altijd wil geloven? Hoe goed kent ze haar huisgenoten eigenlijk? En hoe goed kent ze zichzelf?

Mary Kubica heeft gekozen voor een wankel vrouwelijk hoofdpersonage en dat drukt een stempel op het hele verhaal. Daar moet je van houden als lezer, want anders kan zoiets gaan irriteren. Sadie is slim en lief, maar haar onzekerheden en angsten krijgen veel meer aandacht in De onbekende vrouw dan haar sterke kanten. Voor de verhuizing naar Maine heeft het gezin ook wel erg veel meegemaakt en als je dat in het begin van het boek doorleest, lijkt het zelfs wat too much.

De andere gezinsleden, haar man Will, tienerzoon Otto en jongere zoon Tate, leer je eigenlijk maar heel oppervlakkig kennen. Ook de nieuwe huisgenoot, Will's nichtje Imogen, wordt enkel gebruikt in functie van het verhaal. Het lijkt wel alsof het enige doel van Imogen is, Sadie nog meer aan het wankelen brengen. Met name dát levert naar het einde toe een gevoel van onbehagen op tijdens het lezen. Want dan moet Mary Kubica ineens alle losse eindjes aan elkaar knopen en je mist daar heel wat tussenliggende informatie voor je gevoel.

De onbekende vrouw is geen dun boekje en tot over de helft van het verhaal weet Mary Kubica absoluut de spanning op te bouwen. De meerdere perspectieven van waaruit het verhaal wordt verteld, prikkelen de nieuwsgierigheid en je vraagt je als lezer af hoe het allemaal precies in elkaar zit. Dat er iets niet helemaal in de haak is, heb je al snel door, maar wat dat dan is, blijft redelijk lang verborgen. Dat is absoluut een sterk punt van deze thriller, dat je al niet vanaf de eerste pagina de hele plot kan doorzien. Alleen jammer is, het feit dat je als lezer het gevoel hebt dat je over te weinig informatie beschikt om de motivatie van de personages volledig te doorzien.

Het komt er dus op neer dat De onbekende vrouw een heel degelijk idee achter het verhaal heeft zitten, maar de uitwerking van Mary Kubica toch de finesse mist om er een beklijvende thriller van te maken. De gemiste kans ligt trouwens niet bij de schrijfstijl, want die is erg fijn en helemaal passend bij het type boek. Het boek leest erg vlot en de pagina's vliegen om door prettige leesbaarheid. Ook de sfeer van de plaats waar het verhaal zich afspeelt, komt heel goed tot zijn recht. Het gure weer en de isolatie van het leven op een eiland worden mooi in het verhaal geïncorporeerd.

Als je op zoek bent naar een vlotte thriller met een vrouwelijk hoofdpersonage die heel wat tegenslagen te verwerken krijgt, dan kan je De onbekende vrouw zeker een kans geven. Het verhaal is onvoorspelbaar, maar ergens halverwege het boek heb je wel het gevoel alsof Mary Kubica ineens bedacht dat ze haar trein nog moest halen. Met als gevolg dat ze veel zaken vergeet in te pakken en maar met een halfvolle koffer op haar eindbestemming aankomt.

De onbekende vrouw

1  2  3  4  5

Sadie en Will zijn pas net met hun twee kinderen verhuisd naar een klein kustplaatsje, als hun nieuwe buurvrouw Morgan dood gevonden wordt. Iedereen is geschokt, vooral Sadie, die doodsbang is bij de gedachte dat er zo dichtbij een moord is gepleegd.
    Maar het is niet alleen Morgans dood die haar de stuipen op de lijf jaagt. Het is ook het donkere nieuwe huis, dat ze
    na het onverwachte overlijden van Wills zus erfden, en de aanwezigheid van Wills nichtje, een tiener als een donderwolk.
    Sadie bijt zich vast in het mysterie van Morgans dood. Maar hoe meer ze ontdekt, hoe meer ze zich realiseert wat er op het spel staat als de waarheid aan het licht komt…