Zie mij - Jennifer Hillier RECENSIE

Recensie: Zie mij - Jennifer Hillier

Op het middelbare onderwijs waren Angela, Geo en Kaiser beste vrienden. Maar nu is Angela dood, heeft Kaiser al die jaren naar de oplossing gezocht, en zit Geo in de gevangenis voor haar aandeel in de misdaad. Geo was echter niet degene die Angela heeft vermoord, dat was haar ex Calvin James. En hoewel zij haar tijd netjes uitzit, is hij ontsnapt uit de gevangenis en spoorloos verdwenen. Wanneer Geo dan eindelijk vrij komt, is ze in eerste instantie opgelucht dat ze haar leven weer kan oppakken. Maar dat blijkt nog niet zo simpel te zijn. Helemaal niet wanneer er nieuwe lichamen opduiken en de slachtoffers op precies dezelfde manier blijken te zijn omgebracht als Angela…

Zie mij van Jennifer Hillier weet vanaf de eerste bladzijde te boeien en vragen op te roepen. Het boek begint bij Geo’s proces en haar tijd in de gevangenis. Het is duidelijk dat Jennifer Hillier onderzoek heeft gedaan naar het gevangenisleven, wat prettig leest. In deel twee wisselt het perspectief naar dat van Kaiser, die rechercheur is en de nieuwe moorden, die zo aan die van Angela doen denken, wil oplossen. Er zijn in totaal vijf delen en in ieder deel wisselt het perspectief tussen Geo en Kaiser. Hoewel de personages in Zie mij enigszins stereotiep zijn, zijn ze ruim genoeg eigen om interessant en realistisch te zijn. Vooral Geo krijgt een heleboel voor haar kiezen en ze moet de resultaten van haar keuzes onder ogen zien, wat zeker niet altijd makkelijk voor haar is. Ze is een beschadigd, maar boeiend personage.

Het plot zit goed in elkaar. Door flashbacks kom je langzaamaan te weten wat er in het verleden is gebeurd en hoe dit van invloed is op de huidige gebeurtenissen. Ondanks dat het boek absoluut spannend is, lijkt Zie mij in eerste instantie een redelijk voorspelbare verhaallijn te hebben. Maar de achterflaptekst klopt helemaal: de waarheid is nog verontrustender dan iedereen had kunnen bedenken. De gruwelijke plotwending zie je dan ook pas op het laatste moment aankomen…

Het einde voelt echter nogal abrupt. Je hebt de grote ontknoping en dan blijkt dat ineens al het einde te zijn. Er is wel een epiloog, maar die biedt weinig inzicht in wat er na de ontknoping gebeurd.

Jennifer Hillier heeft met Zie mij een sterk boek neergezet, dat goed in elkaar zit en moeilijk weg te leggen is. De verhaallijn weet te boeien en het plot is verrassend. Jammer dat het einde zo abrupt is.

I.v.m. het nogal grafisch beschreven misbruik en geweld hierbij wel een waarschuwing voor gevoelige lezers!

Recensie: Zie mij - Jennifer Hillier

Zie mij

1  2  3  4  5

Toen Angela Wong, een van de populairste meisjes van de school, 16 jaar oud was, verdween ze van de een op de andere dag spoorloos. Niemand weet wat er met haar is gebeurd, noch Geo, haar beste vriendin, noch Kaiser, die bevriend was met beide meisjes.

Veertien jaar later worden Angela's stoffelijke resten gevonden in de bossen bij Geo's ouderlijk huis. Kaiser, nu rechercheur in Seattle, lijkt de zaak eindelijk te kunnen oplossen. Angela was een van de slachtoffers van de beruchte seriemoordenaar Calvin James.

Destijds was Calvin Geo's eerste liefde. Ze droeg zijn duistere geheimen met zich mee tot het bewijs rond zijn daden haar in de gevangenis deed belanden. Maar net nu ze op het punt staat te worden vrijgelaten, duiken er opeens nieuwe lichamen op. Ze zijn op exact dezelfde wijze omgebracht als Angela. Het is overduidelijk: de moordenaar is op weg naar Geo en met elke moord komt hij dichterbij. Maar de waarheid is nog verontrustender dan iedereen had kunnen bedenken.