Help, ik ben verliefd - Kaat De Kock RECENSIE

Recensie: Help, ik ben verliefd - Kaat De Kock

Charlie, vernoemd naar Charlotte Brontë, zit in de vijfde klas van de lagere school en dat betekent dat ze de puberteit aan het inrollen is. Dat betekent ook de eerste keer verliefd worden... Durft ze dit aan haar vriendinnen vertellen? En durft ze het tegen de jongen, Hakim, vertellen? Charlie's moeder probeert haar wijze raad te geven, maar is zelf ook verliefd... en dat maakt het allemaal niet makkelijker.

Hoe verfrissend is dit? Een boek over een gewoon meisje, met gewone problemen, in haar gewone leven. Help, ik ben verliefd is een jeugdboek waar veel jonge meiden zich in zullen herkennen. Het feit dat je met het vorderen van je (nog steeds erg prille) leeftijd andere gevoelens krijgt die helemaal in de war kunnen brengen, wordt in dit verhaal zo mooi verteld. Kaat De Kock is een duizendpoot en dit is haar eerste kinderboek, na een paar jeugdboeken en chicklits. Het is absoluut een geslaagde onderneming te noemen.

De doelgroep van Help, ik ben verliefd ligt bij meisjes van tien tot twaalf jaar. Dat komt met name door de thema's die besproken worden. De schrijfstijl van Kaat De Kock had voor deze doelgroep iets pittiger mogen zijn. Nu is het boek voornamelijk gericht op de jongste leden van deze doelgroep en zal het voor de vlotte, wat oudere lezers, weinig uitdaging bieden. Een kinderboek hoeft niet altijd moeilijk te zijn, maar het kan absoluut een meerwaarde bieden als er ook uitbreiding van het vocabulaire aan verbonden is.

Kaat De Kock focust zich meer op de gevoelens van het hoofdpersonage Charlie. Ze plaatst het verhaal volledig in teken van de twijfels en angsten die Charlie bezighouden. Dat gaat zeker niet alleen over haar verliefdheid, maar ook over haar vriendschappen met de andere meisjes uit de klas. Charlie is een buitenbeentje, of zo voelt ze zich tenminste, en dat draagt bij aan de herkenbaarheid van het verhaal voor de lezers. Wie heeft er zich nu nog nooit onzeker gevoeld in een gezelschap? Gaat de rest je uitlachen of bewonderen? Het is een lange weg die je moet afleggen voor opmerkingen van anderen je wat minder kwetsen en eigenlijk is dat iets waar geen mens ooit helemaal overheen groeit. Als volwassene kan je Help, ik ben verliefd lezen en denken 'gelukkig wordt het wat minder ingewikkeld dan het op tienjarige leeftijd was', maar toch blijft het sociale evenwicht levenslang precair voor de meesten.

De illustraties zijn van de hand van Christina De Witte, alias Chrostin. Zij is cartoonist en maakte een cartoon over een tienermeisje. Het bijzondere daaraan is dat dit boek eerst in Amerika verscheen en pas dáárna in de Nederlandse vertaling, Sommige meisjes houden niet van roze. De stijl is erg herkenbaar met de scherp afgelijnde figuren en de opvallend grote ogen van de personages. Qua uitstraling passen de tekeningen perfect bij de tekst. Het doet wat luchtig aan en dat verhoogt de gniffel-factor. De illustraties zijn steeds terug te vinden bij de start van een nieuw hoofdstuk en zijn paginavullend en zwart-wit.

Help, ik ben verliefd is een erg goede titel voor dit kinderboek dat rechtstreeks uit het echte leven gegrepen zou kunnen zijn. Charlie's moeder is auteur van kinderboeken en schrijft de conversaties op die Charlie met haar vriendinnen heeft om later te kunnen gebruiken in haar verhalen. Dat is eigenlijk waar je Kaat De Kock stiekem ook van verdenkt, dat ze haar inspiratie gewoon bij de kinderen heeft gestolen. Help, ik ben verliefd is een herkenbaar, vlotlezend meisjesverhaal dat op een ludieke manier belangrijke thema's onder de aandacht brengt. Geen zware thema's, maar alledaagse zaken die voor heel wat kopzorgen kunnen instaan bij de jeugd.

Help, ik ben verliefd!

1  2  3  4  5

Charlie is te nerdy om bij de populaire meisjes te horen, ze heeft bovendien ruzie met haar vriendinnen. En Hakim, de leukste jongen van de klas, geeft haar plots vlinders in haar buik. Maar no way dat hij geïnteresseerd zou kunnen zijn in haar. Om het nog erger te maken gebruikt haar moeder haar tragische leven als inspiratie voor haar kinderboeken. Help, waarom is opgroeien toch zo moeilijk?Als Charlie voor het schoolfeest moet samenwerken met Hakim, ziet haar leven er weer een stuk beter uit. Of gaat haar beste vriendin er toch nog met haar crush vandoor?