Het grote anti-verveelboek - Sarah Devos RECENSIE

Recensie: Het grote anti-verveelboek - Sarah Devos

Ken je dat gevoel, wanneer je thuis bent met je kinderen en ze zich continu vervelen? Waarmee ze bij jou het bloed onder je nagels vandaan halen? Dat zijn de momenten waarop je zou willen dat je dit boek in je bezit had: Het grote anti-verveelboek. In dit boek staan 250 manieren om je kinderen, vanaf 3 jaar al, te vermaken op een creatieve manier. Niet alleen leuk voor kinderen, maar ook voor volwassenen!

Het grote anti-verveelboek is een super leuk boek voor iedere moeder, tante, oma of oppas. Er staan ontzettend veel leuke ideeën in om kinderen bezig te houden. Sarah Devos begint met een 'voor je begint' stuk. Hier geeft ze tips om je huis schoon te houden, want knutselen met kinderen geeft nou eenmaal veel rommel. Daarna wordt er uitgelegd wat kinderen op een bepaalde leeftijd ongeveer kunnen - ze vermeld er ook duidelijk bij dat ieder kind anders ontwikkelt en op een ander tempo leert. Maak je dus niet druk als jouw kind nog niet helemaal op schema loopt.

Het grote anti-verveelboek vervolgt met een kort overzicht wat handig is om in huis te hebben wanneer je lekker aan de knutsel wilt gaan. Handig om te weten, en het goede nieuws: veel van de benodigdheden zijn dingen die je meestal al in huis hebt!

Sarah Devos heeft het boek ingedeeld naar de vier seizoenen. De spellen en knutsel ideeën staan dus gerangschikt wanneer je ze uit kunt voeren, maar er zitten ook genoeg ideeën tussen die je altijd kunt gebruiken. Emma Thyssen heeft illustraties gemaakt op verschillende pagina's. Erg leuk als toevoeging aan de tekst in Het grote anti-verveelboek.

Wat je er wellicht van kan weerhouden om Het grote anti-verveelboek te kopen, is dat er tegenwoordig ook honderden ideeën op internet staan. Er is zoveel om te doen, te maken en te ontdekken voor een kind, dat je alle kanten op kunt. Dat is ook meteen wat het lastig maakt om iets op internet te zoeken; er is zó veel! Het voordeel van dit boek is dat je hem open kunt slaan, kunt bladeren en iets uit kunt kiezen met de materialen die je in huis hebt. Natuurlijk kun je even snel iets gaan halen, maar als je je kinderen direct uit je haar wilt, zoek je gewoon iets op waarvan je de materialen al in huis hebt, en klaar ben je! Het is dus wel zo dat veel ideeën ook online te vinden zijn, maar toch is dit boek een aanwinst.

Natuurlijk heb ik zelf ook iets gemaakt uit Het grote anti-verveelboek. Samen met mijn nichtjes (10 en 6 jaar oud) ben ik een middagje gaan knutselen, en we hebben hele leuke dingen gemaakt! Het leuke aan dit boek is, dat je alles zelf kunt maken zoals je het wilt. Wij gingen bijvoorbeeld een voelbak maken (nummer 123), maar we wilden niet gewoon een kartonnen doos met een gat erin. Daarom hebben we hem helemaal beplakt er versierd, en het resultaat is ontzettend leuk geworden! Aan één kant hebben we een woordzoeker geplakt, bovenop ´zoek de verschillen´ plaatjes en wat krantenknipsels. Omdat het niet leuk is als je naar binnen kunt kijken, knipte mijn nichtje een soort gordijntje aan strookjes om achter het gat te plakken. Dit stond allemaal helemaal niet in het boek, maar het inspireert wel om creatief aan de slag te gaan!

Mijn andere nichtje zag in het boek een idee voor een hoedje, en besloot een kroon/papieren hoed voor haar ijsbeer knuffel te maken. Ook dit was dus geen kant en klaar idee, maar een zelf geïnterpreteerd knutselwerkje. Dat is dus ook een groot voordeel aan Het grote anti-verveelboek: je gaat er zelf van alles bij verzinnen!

Nog drie wat gemakkelijkere werkjes die we gedaan hebben, waren een ringslinger (nummer 3), het windmolentje (nummer 81) en de pijlsnelle inktvis (117). Om de dag helemaal geweldig af te sluiten gingen we ook nog picknicken. Deze optie staat ook in het boek vermeldt, kijk maar bij nummer 42! Daarbij ook vissen, wat ook in het boek staat, maar dan meer thuis in de badkuip of zo. Wij hebben voor het echte werk gekozen!

Er staan verschillende voorbeelden in het boek die je zelf zeker al kent, en wellicht als kind zelf ook hebt gedaan. Hierdoor zijn niet alle 250 opties vernieuwend, maar je wordt wel herinnerd aan creatieve dingen die je zelf vroeger deed. En wie zegt er dat hedendaagse kinderen daar niet van kunnen genieten? In de tijd van smartphones, tablets, tv's en allerlei andere gadgets lijken kinderen geneigd om simpele dingen saai te vinden, maar dat hoeft absoluut niet waar te zijn. Juist het maken van iets simpels, met slechts een paar benodigdheden, kan heel leuk zijn. Dus ga lekker knippen, plakken, stempelen en spelen: kinderen zullen zich zeker vermaken!

Mama Baas - Het grote anti-verveelboek

1  2  3  4  5

Heeft je kind last van acute verveleritis? Of zit jij door je entertainmentinspiratie heen? Geen paniek: dit boek staat barstensvol EHBV*-ideeën! (*Eerste Hulp Bij Verveling)