Door jouw ogen - Peter Høeg RECENSIE

Recensie: Door jouw ogen - Peter Høeg

Het leven van Peter wordt op zijn kop gezet als zijn vriend Simon een zelfmoordpoging doet. Vastbesloten om zijn vriend te redden bezoekt hij een kliniek in Århus. Daar werkt de directrice, Lisa Skærsgaard, aan een revolutionaire vorm van hersenonderzoek. Met behulp van geavanceerde scanapparatuur maakt ze hologrammen van haar patiënten die patronen in het onderbewustzijn kunnen weergeven. En dat niet alleen: de hologrammen stellen haar in staat om in het bewustzijn van de ander te stappen, om hen zo therapeutisch te behandelen. Maar wat is de prijs die we betalen voor een reis naar ons binnenste? Wat gebeurt er als we kunnen kijken in de gevoelens en herinneringen van een ander? Hoe ver durven we te gaan?

Door jouw ogen opent met een heftige gebeurtenis, namelijk het bezoek van Peter aan zijn vriend Simon na diens zelfmoordpoging. Het gebrek aan inleiding roept veel vragen op: wat is voorafgegaan aan Simons zelfmoordpoging en welke gebeurtenissen hebben geleid tot deze situatie? Helaas worden die vragen in de loop van het boek niet beantwoord.

Door jouw ogen van Peter Høeg is niet een roman die je leest voor de plot. Uiteindelijk is de vraag of Peter Simon kan redden slechts een bijzaak. Het boek draait om het thema van menselijk contact en verbinding en de levensvragen die daarbij horen. Om het innerlijke leven, om dromen en (on)bewustzijn. Høeg doet een aantal mooie observaties op dat gebied. ‘Zo is deze wereld ook. Het gaat niet alleen om oorlog, inhaligheid en de uitroeiing der soorten. Het gaat ook om ketens van mensen die op elkaar proberen te passen.’

Peter Høeg zet in Door jouw ogen een bizarre sfeer neer. In flashbacks naar de jeugd van Peter, Simon en Lisa (ze hebben samen op de kleuterschool gezeten) lezen we hoe zij op jonge leeftijd ontdekken dat ze toegang hebben tot elkaars dromen. Al snel blijkt dat dit een bepaald soort macht met zich meebrengt. Hun surrealistische avonturen worden op een bijna sprookjesachtige manier beschreven.

De personages dragen diezelfde surrealistische sfeer uit. Ondanks het feit dat je het verhaal meemaakt vanuit het perspectief van Peter, leer je hem niet echt kennen. Hij blijft oppervlakkig en afstandelijk. Peter is heel intuïtief en weet of voelt hoe bepaalde dingen moeten of gaan gebeuren, ook al is dat voor de lezer niet duidelijk. Hetzelfde gebeurt met de plot. ‘Om de een of andere reden wist ik’ is een zinsnede die regelmatig voorkomt, net zoals ‘op de een of andere manier’. Dat frustreert soms. Ook de omgang tussen Peter en Lisa voelt onnatuurlijk. Af en toe lijken ze compleet langs elkaar heen te praten. Het ene moment voelt hun relatie afstandelijk, terwijl ze het volgende moment een bewustzijn delen.

Door de geavanceerde wetenschap die wordt beschreven, wordt het al snel vrij technisch. Gelukkig zijn die passages ook voor de niet-technici onder ons te behappen, al leest het boek niet heel vlot weg.

Door jouw ogen is niet een verhaal dat je leest voor de plot of de personages. De thema’s zijn fascinerend en de vragen die het verhaal oproept evenzo, maar om daarin mee te gaan moet je wel door een aantal onvolkomenheden heen kijken. Door jouw ogen is een mengelmoes van scifi, wetenschapsfilosofie en magisch realisme: een origineel geheel dat helaas niet weet te overtuigen.

Recensie: Door jouw ogen - Peter Høeg

Door jouw ogen

Peter Høeg

21 april 2020

ISBN 9789029093408
    Uitgever Meulenhoff
    304 pagina's

Meulenhoff

1  2  3  4  5

Een hoogst originele, spannende roman over de kracht van waarheid en het verlangen naar écht contact

Na de zelfmoordpoging van zijn vriend Simon bezoekt Peter een kliniek in Århus in de hoop dat ze Simon daar kunnen helpen. Het blijkt dat Peter en de directrice, Lisa Skærsgaard, samen op de kleuterschool zaten. Maar na een verkeersongeluk is zij haar geheugen verloren. In de kliniek doet ze onderzoek naar contact tussen mensen en ontwikkelde daarvoor een revolutionaire vorm van hersenscanning. Samen herbeleven ze hoe ze als kind al wegen vonden om het bewustzijn binnen te treden. Een onderneming die Lisa op grotere en veel riskantere schaal voortzet.

Want wat is de prijs die we betalen voor een reis naar ons binnenste? Wat is de prijs die we betalen als de muren die we om onszelf hebben opgetrokken wegvallen? Hoe ver durven we te gaan?

Door jouw ogen is een roman over vriendschap en liefde – en wat het betekent om onszelf en elkaar daadwerkelijk te leren kennen.