Het schedelrijk - Tjerk Noordraven RECENSIE

Recensie: Het schedelrijk - Tjerk Noordraven

In Het schedelrijk vlucht Graaf Dracula naar Parijs. Hij is verjaagd uit Transsylvanië en houdt zich schuil in een griezelig gangenstelsel. Hij zit vol met wraakgevoelens en traint in het geheim een leger van vampiersoldaten om zo zijn rijk te heroveren. Nera en haar vrienden, Eus, Prins Toet, Dragos en de Hellehond doen er alles aan om dat te voorkomen. Ze beleven spannende avonturen in het onderaardse gangenstelsel vol eeuwenoude botten en schedels, waar in elke donkere gang een gevaar dreigt.

Het Schedelrijk is het vierde deel in de bloedstollende reeks De engste serie ooit. De voorgaande delen, Het nieuwe spookhuis (1), De transsylvanië Express (2) en De horrorhoeve (3) zijn niet per se nodig om deel 4 te snappen. Het schedelrijk begint met een korte introductie van het voorgaande, zodat dit deel prima los te lezen is.

Tjerk Noordraven heeft in Het schedelrijk de personages nog verder uitgediept. Nera is een stoer en dapper meisje. Oorspronkelijk komt ze uit een Roemeense zigeunerfamilie. Dragos is een vriendelijke vampier. In de nacht voor zijn elfde verjaardag is hij in Transsylvanië tot vampier gebeten. Hij was altijd wat onzeker, maar gaandeweg leert hij in zichzelf geloven. Stiekem is hij verliefd op Nera. Prins Toet is een levende mummie. Drieduizend jaar geleden was hij de oudste zoon en troonopvolger van farao Emenhotep de Derde. Prins Toet is supersterk, wat superhandig is tijdens de spannende avonturen die ze beleven. Eus is een faun; half jongen, half geit. Eus is heel erg muzikaal. Hij kan mensen en dieren hypnotiseren met muziek. Ook kan hij communiceren met bomen. Iedere hoofdpersoon vervult een eigen rol in de gebeurtenissen in het boek en iedereen is onmisbaar op zijn eigen manier.

Tjerk Noordraven heeft door middel van het verhaal natuurlijk iets ‘horrorachtigs’ opgeroepen, maar ook de paginagrote illustraties met veel zwarte schaduwen werken hieraan mee. Het totaalplaatje klopt. Bij het begin van ieder nieuw hoofdstuk staat een silhouettekening van vleermuizen.

Het taalgebruik is relatief eenvoudig. Het verhaal kent korte zinnen en weinig tot geen moeilijke woorden.  Voor kinderen vanaf 9 jaar is dit superspannende, soms toch wel bloederige boek, heel goed te lezen. Maar naast de soms bloederige gebeurtenissen is vriendschap tussen de hoofdpersonen een belangrijk onderdeel. Maar ook de wat zwaardere thema’s doorzettingsvermogen en persoonlijke groei heeft Tjerk Noordraven mooi verweven in het verhaal. En gelukkig ontbreekt een goede portie humor niet. Dat heeft Noordraven goed gedaan. Met name de dialogen bevatten een lekkere dosis humor. Ik denk dat dit een verhaal is wat kinderen die niet graag lezen over de streep kan trekken. Eigenlijk de gehele ‘Engste serie ooit’. Maar… je moet wel tegen een beetje griezelen kunnen.

Het schedelrijk is een heerlijk spannend, bijna horrorachtig verhaal vol enge scènes, afgewisseld met een goede dosis humor.

De engste serie ooit 4 - Het schedelrijk

1  2  3  4  5

Graaf Dracula is naar Parijs gevlucht en houdt zich schuil in een onderaards gangenstelsel vol eeuwenoude botten en schedels. Vervuld van wraaklust traint hij een leger van vampiersoldaten. Nera en haar vrienden reizen de graaf achterna en dalen af in het ondergrondse doolhof, waar in elke pikdonkere gang gevaar dreigt...

Het schedelrijk is het vierde deel in de bloedstollende reeks De engste serie ooit. Ben jij dapper genoeg om het te lezen?