Angstige mensen - Fredrik Backman RECENSIE

Recensie: Angstige mensen - Fredrik Backman

Wanneer een bankoverval niet helemaal gaat zoals gepland, slaat een overvaller op de vlucht en verschanst zich in een flat waar op precies dat moment een bezichtiging plaatsvind, die al gauw een gijzeling wordt. Wanneer de overvaller eindelijk opgeeft en iedereen vrijlaat, bestormen agenten de flat, maar de overvaller is verdwenen. Wat is er gebeurd? Waar is de overvaller? En waarom lijkt niemand de waarheid te spreken?

Zoals de schrijver Fredrik Backman zelf zegt: Dit is een verhaal over idioten. De personages, en de hele situatie trouwens, lijken in eerste instantie echt absurd. Maar langzaamaan komt er steeds meer diepgang in Angstige mensen en de personages, die zowel interessant als hartverwarmend blijken te zijn. Terwijl zij elkaar leren kennen, leert ook de lezer ze kennen. Hoe hun leven en verleden er uitzien, welke keuzes ze hebben gemaakt, wat hen er toe bewogen heeft om naar de huisbezichtiging te komen, het speelt allemaal mee. Fredrik Backman heeft namelijk een erg knap in elkaar verweven verhaal geschreven dat veel meer is dan het lijkt te zijn. Een verhaal over één heel, heel slecht idee, een open huis, een gijzeling, idioten, een brug, een konijn…

‘’Dit is een verhaal over een bankoverval, een open huis en een gijzeldrama. Maar misschien nog meer een verhaal over idioten. Maar misschien dat niet alleen, ondanks alles.’’

Angstige mensen weet de lezer zowel hardop aan het lachen te maken, als aan het huilen te maken. Fredrik Backman heeft een bijzondere schrijfstijl: hij combineert humor met scherpzinnige opmerkingen en weet dat als één geheel te brengen. Je wordt als lezer telkens op het verkeerde been gezet en door alle lagen heb je pas op het allerlaatst door hoe het verhaal precies in elkaar zit. Toch wordt het nergens verwarrend. Bovendien leest Angstige mensen vlot door de korte hoofdstukken en het prettige tempo. Dit boek is puur genieten!

Wat een heerlijk boek! Hartverwarmend, verrassend, ontroerend, grappig, diepzinnig en speciaal. Angstige mensen is één van de beste boeken die ik dit jaar heb gelezen. Ik geef dit boek dan ook 5 ruim verdiende hartjes!

Hierbij wel een kleine waarschuwing voor gevoelige lezers i.v.m. de pittige thema’s.

Angstige mensen

Fredrik Backman

3 september 2020

ISBN 9789021406428
    Uitgever Volt
    352 pagina's

Volt

1  2  3  4  5

Angstige mensen is een tragikomisch verhaal over een klungelig gijzeldrama in een appartementencomplex. Een bankrover verschanst zichzelf na een mislukte overval in een flat waar precies op dat moment een bezichtiging plaatsvindt. Als de overvaller het na verloop van tijd opgeeft en iedereen vrijlaat, bestormen agenten het appartement maar treffen het leeg aan. In een reeks verhoren met onder andere de hyperenthousiaste makelaar, twee verbitterde ikea-verslaafden, een suïcidale multimiljonair, een zwangere vrouw en een halfnaakt persoon met een konijnenkop op horen we ieders versie van wat er is gebeurd, waarna zich een klassiek mysterie ontwikkelt rond de vragen: Wie is de dader en waarom lijkt niemand de waarheid te spreken?