Off the beaten track - Elke Salverda RECENSIE

Recensie: Off the beaten track - Elke Salverda

Reisgids naar 114 geheime plekjes op de continenten

Durf de gebaande wegen te verlaten om daar te komen waar de massa nog geen weet van heeft. Dat is het advies van Elke Salverda en Sarah Reinhoudt, gestoeld op praktische ervaring. Ze bestreken individueel en samen een flink deel van deze aardkloot. Daarover vertellen ze in Off the beaten track. Omdat je nu eenmaal niet overal kunt zijn geweest  hebben ze bijdragen van gerenommeerde bloggers en influencers toegevoegd. Ook van een als kind geadopteerde schrijfster die de roots van horen zeggen in praktijk ziet omgezet.

Sarah en Elke, collega's en vriendinnen, lanceren  in dit boek en op  hun travel- &  lifestyleplatform Wander-Lust tientallen tips om naar het onbekende af te dalen. Het liefst met zo min mogelijk vervoer  dat  CO² uitstoot. Dat ze het serieus nemen blijkt uit de berekening van de belasting die iedere vlucht met  zich meebrengt. Ze zetten dat om in bedragen die vervuilers kunnen overmaken voor een goed doel. Bovendien een pleidooi om op vakantie de handen uit de mouwen te steken ten faveure van het land dat jou in schoonheid op diverse terreinen laat delen.

Smaken verschillen. Twisten over reisdoelen is zinloos, het komt aan op persoonlijke voorkeuren. Ook de ervaringen die de auteurs opdoen zullen niet altijd stroken met degene die anderen ervoeren. Zo trekken we de wenkbrauwen op bij de gastvrijheid in Bolivia, waarvan we drie doorgesneden rugzakken armer terugkeerden. Niet allemaal op het conto van de overgebleven Indiaanse nederzettingen te schrijven, want daarvan kunnen we het billijken.  Een goed ding om die ervaring niet te generaliseren, naar de ene noch naar de andere kant. Gevoelens die aan plekken hangen zijn kostbaar individueel bezit.

Off the beaten track is los van details een zeer waardevolle gids voor reislustige Nederlanders. Wil je een gebied werkelijk leren kennen dan is het een kwestie van onbevangen de locals tegemoet treden. Zij scheppen er een genoegen in om je te laten delen in datgene wat hun na aan het hart ligt en wat jouw inzicht en reisplezier vergroot. De 114 plekjes liggen verspreid over de continenten. Allemaal zijn ze voorzien van adviezen over de beste tijd om te reizen,  wetenswaardigheden en valuta. Hanig en overzichtelijk. Bovendien de doorverwijzing van het onbekende naar de highlights die je natuurlijk ook niet wil missen.

Een hoofdstuk over tien ondergewaardeerde steden en de eraan gekoppelde uitleg waarom ze 'beter' verdienen. Interessant ook de bijzondere slaapplekken, toegesneden op velerlei voorkeuren. Van superluxe tot hangtent. De insteek op zoveel aspecten maakt Off the beaten track toegankelijk voor een breed publiek. De illustraties komen voor rekening van vrienden. Het is aan de lezer om te beoordelen hoe plezierig hij/zij het vindt om veelvuldig dezelfde personen vereeuwigd te zien. Maar dat staat de functionaliteit van de illustraties niet in de weg.

Off the Beaten Track

Elke Salverda

16 juni 2020

ISBN 9789021575582
    Uitgever Kosmos
    208 pagina's

Kosmos

Reizen

1  2  3  4  5

Ga met Elke Salverda en Sarah Reinhoudt off the beaten track en ontdek de meest bijzondere plekken ter wereld buiten de gebaande paden!

Elke Salverda en Sarah Reinhoudt van het reisplatform Wander-Lust.nl delen in Off the Beaten Track unieke bestemmingen en bijzondere plekken die buiten de gebaande paden liggen. Ben jij op zoek naar avontuur en laat je je graag positief verrassen? Ga dan op reis met Elke en Sarah en bezoek plaatsen op de wereld die nog niet door het massatoerisme zijn ontdekt. Met foto's en tips van verschillende nationale en internationale fotografen, reisjournalisten en bekende Nederlanders. Trendy plekken zijn leuk, maar unieke plekken nog veel leuker!