Lieg met mij - Philippe Besson RECENSIE

Recensie: Lieg met mij - Philippe Besson

Er is dat smartelijke gevoel dat we niets mogen zeggen, alles stil moeten houden, en die afschuwelijke vraag, die afgrond onder onze voeten: als we er niet over praten, hoe bewijzen we dan dat het bestaat? (...) Een van de hoofdrolspelers (hij) zal het zelfs kunnen ontkennen, als hij dat wil, zelfs kwaad kunnen worden dat mensen zulke kletsverhalen kunnen verzinnen. De andere (ik) zal alleen zijn eigen woord hebben, dat zal niet zwaar wegen. Dat woord zal nooit komen. Nee, ik heb het er nooit over gehad. Behalve nu. In dit boek. Voor het eerst.

In Lieg met mij geeft de gevierde Franse auteur Philippe Besson woorden aan zijn eerste grote liefde. Een geheime liefde tussen twee zeventienjarige jongens, die niet bestaat buiten de stiekeme ontmoetingen in een lege gymzaal of op de slaapkamer van Philippe. Na hun eindexamen zullen de jongens elkaar ook nooit meer zien, ieder gaat zijn eigen weg. Maar de relatie zal hen beiden hun hele leven bijblijven.

Lieg met mij bestaat uit drie hoofdstukken, die spelen in 1984, 2007 en 2016. In een korte inleiding beschrijft Besson hoe dit verhaal plotseling weer naar boven komt: in 2007, ruim twintig jaar na zijn relatie met Thomas, staat hij oog in oog met een jongeman die als twee druppels water op hem lijkt. Dat voert hem terug naar zijn tijd met Thomas, een klasgenoot waar hij heimelijk verliefd op was, maar waarvan hij nooit gedacht had dat hij hem ook zag staan.

In lichtvoetig poëtische, maar weldoordachte bewoordingen neemt hij de lezer in het meest uitgebreide hoofdstuk mee terug naar 1984. Besson beschrijft zijn relatie met de weemoed van iemand die ouder geworden is. In tegenstelling tot de jongen die de hoofdrol speelt in zijn verhaal, weet Besson-de-verteller hoe het verder zal gaan met de beide jongens en hoe hun levensloop toen eigenlijk al besloten lag in hun tienerleven. Dat geeft het gehele boek een wat verdrietige ondertoon.

Maar Besson weet ook de schoonheid van hun contact over te brengen, de herinneringen aan moedervlekjes, de spanning van het bellen van je liefje in de tijd zonder mobiele telefoon en de schok van het elkaar tegenkomen op een plek waar je de ander niet verwacht had te zien. Daarmee zal het verhaal van Lieg met me voor menig lezer herkenbaar zijn. Met dat verschil dat het hier om een liefde gaat die niet mag bestaan voor een van beide deelnemers. Wat zou je de jongens graag een happy end gunnen samen. Maar Besson schetst ook de tijd waarin ze leven en geeft Thomas zijn eigen stem, waardoor je kunt begrijpen dat het leven zich ontrolt zoals het zich ontrolt.

Lieg met mij leest makkelijk weg door de korte paragrafen en de vlotte schrijfstijl van Besson. Het is geen pageturner, maar een rustig voortkabbelende stroom van gedachten, die de lezer die er de tijd voor neemt zal meevoeren in de emoties van dit verhaal. Knap is vooral dat ondanks dat de noodlottigheid van de relatie en vervolgens met name het verloop van Thomas' leven, er uiteindelijk toch een gouden randje om de herinnering achterblijft – voor Besson, maar ook voor de lezer aan dit boek.

Lieg met mij

1  2  3  4  5

Net buiten een hotel in Bordeaux ziet Philippe een jonge man die als twee druppels water lijkt op zijn eerste liefde. Wat volgt is een aangrijpende terugblik op de tienerjaren van Philippe, en het bepalende moment in zijn leven toen op een winterse ochtend in 1984 twee zeventienjarige jongens elkaar voor het eerst in het geheim ontmoetten. Het is het begin van een verborgen en tragische liefdesrelatie tussen Philippe en zijn schoolgenoot Thomas, die de richting van hun beider levens voor altijd heeft bepaald.

Lieg met mij is een ontroerend coming-of-ageverhaal dat de tederheid én de impact van een eerste liefde perfect weet weer te geven, net als het verdriet om een verloren kans op een gelukkig leven.