Mathilde - Leïla Slimani RECENSIE

Recensie: Mathilde - Leïla Slimani

1946. De jonge Française Mathilde wordt verliefd op Amine, een Marokkaanse officier in dienst van het Franse leger. De twee trouwen en verhuizen naar de afgelegen familieboerderij van Amine. Mathilde is een bijzonder familieverhaal waarbij de problemen waar Mathilde als Europese vrouw in Marokko mee te maken krijgt en de relatieproblemen van Mathilde en Amine centraal staan. Hoe kan een liefde die telkens zo op de proef wordt gesteld, standhouden?

Mathilde is een intrigerend en mooi familieverhaal dat veel verschillende kanten heeft. Het verhaal wordt voor het grootste deel chronologisch verteld en je ziet hoe de levenslustige Mathilde zich steeds meer gevangen voelt in haar huwelijk en de cultuur waar ze deel van is geworden. Hierdoor kom je veel te weten over het leven in Marokko in die tijd. Ook lees je hoe Mathilde gevangen zit tussen twee culturen, waar ze allebei niet helemaal meer bij hoort. Aan de ene kant sluit ze zich aan bij de Marokkaanse cultuur, maar blijven haar Europese in het begin nog erg aanwezig. Als ze uiteindelijk vaker naar de Europese wijk in de stad gaat, blijkt dat ook de Europese vrouwen nu op haar neerkijken.

Het boek is gevuld met mooie beschrijvingen van de omgeving. Leïla Slimani weet bij de lezer zoveel beelden op te roepen die perfect aansluiten bij de sfeer van het verhaal. Slimani weet niet alleen mooie beschrijvingen van de omgeving te geven. Ook lees je op indringende wijze over de intense liefdesrelatie tussen Mathilde en Amine. De spanningen, maar ook de momenten van liefde en geluk worden op zo'n intense manier overgebracht, waardoor je als lezer helemaal in het verhaal zit.

Ook is het interessant om te lezen over de manier waarop vrouwen behandeld worden in het huwelijk en in de samenleving. Omdat Mathilde op een afgelegen boerderij woont komt ze, zeker in de eerste jaren van haar huwelijk, weinig in contact met anderen en is het boek echt toegespitst op hoe ze wordt behandeld in het huwelijk. Er is een enorm contrast tussen vrouwen in een huwelijk in Europa en vrouwen die gehuwd zijn in Marokko. Slimani wil met Mathilde laten zien dat dat contrast nog bestaat en dat doet ze door zich te baseren op de ervaringen van haar moeder en grootmoeder en zo een aangrijpend en rauw beeld schetst van het huwelijk in die tijd.

Verbazend aan Mathilde is wel dat het boek voor een groot deel over oorlog gaat, de oorlog die voorafgaat aan de onafhankelijkheid van het land. Als je nog niet goed bekend bent met de geschiedenis van Marokko en Frankrijk, dan is het soms allemaal wat vaag. Slimani had op sommige plekken wel iets meer achtergrondinformatie kunnen geven, want nu moet je regelmatig even zoeken op Google en ben je als lezer even in verwarring.

Mathilde is dus een bijzonder familieverhaal dat vooral gaat over de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen, met name in het huwelijk. Slimani heeft een prachtige schrijfstijl die ze op een goede manier gebruikt, ze zet het verhaal echt extra kracht bij. Ook beschrijft ze op mooie wijze hoe Mathilde gevangen zit tussen twee culturen, dat is een mooie insteek voor het verhaal. Het verhaal gaat ook voor een groot deel over de oppositie tegen het Europees bestuur in Marokko, waar veel geweld aan te pas komt. Helaas wijdt Slimani te weinig uit over de achtergrond van deze oorlog, waardoor je als lezer zonder achtergrondkennis soms in de war bent en informatie op moet gaan zoeken. Het is jammer dat het boek nogal abrupt stopt, maar het is pas het eerste deel in de trilogie, dus het verhaal gaat nog verder. Al met al is Mathilde een prima boek, met een paar minpuntjes die hopelijk minder worden naarmate de trilogie vordert.

Recensie: Mathilde - Leïla Slimani

Het land van de anderen - Mathilde

1  2  3  4  5

1946. De jonge,, Franse Mathilde valt als een blok voor Amine, een Marokkaanse officier in dienst van het Franse leger. Ze trouwen en vertrekken naar zijn familieboerderij in een klein dorpje, uren rijden van Rabat. De liefde wordt constant op de proef gesteld maar houdt stand en ze krijgen een dochter, Aïcha, en een zoon, Selim. Mathilde vecht tegen de armoede en het heersende patriarchaat, soms met succes. Zo ontwikkelt ze zich tot dokter voor de plattelandsbevolking. Dit kleurrijke familieverhaal speelt zich af tegen de achtergrond van een steeds grimmiger wordende onafhankelijkheidsstrijd van protectoraat Marokko tegen Frankrijk, waarin Mathilde en Amine geen partij willen kiezen. Maar dan komt de dag dat de strijd ook hun afgelegen streek bereikt.Mathilde is het eerste deel van de trilogie Het land van de anderen. Het verhaal is gebaseerd op Slimani's eigen familiegeschiedenis, met een oma uit de Elzas, een opa uit Marokko, en een moeder die opgroeide op het arme boerenbedrijf van haar ouders maar toch de eerste vrouwelijke gynaecoloog van Marokko werd.