Giftige tongen - Rosa Ventrella RECENSIE

Recensie: Giftige tongen - Rosa Ventrella

In een klein Italiaans dorpje in het zuiden groeien de zusjes Teresa en Angelina op. Wanneer de vader naar het front moet en het arbeidersgezin nog armer wordt, brengt moeder Caterina een offer om haar gezin te redden. Iedere week gaat ze naar het landhuis van baron Personè en ze komt terug met eten voor haar gezin. Alhoewel het gezin hierdoor weet te overleven, krijgen ze te maken met de roddels en schande in het kleine dorpje.

Na het sterke debuut van Een fatsoenlijke familie, is dit het tweede boek van schrijfster Rosa Ventrella. Vanwege haar oog voor detail en gestage opbouw in haar verhalen, wordt ze de nieuwe Ferrante genoemd. In Giftige tongen is dit ook weer terug te zien. Rosa weet op een treffende manier de sfeer en omgeving van een Italiaans dorpje in de oorlog te schetsen. De armoede, de kleding, de banden tussen familie en buurtgenoten, dit alles beschrijft ze in mooi detail. Als lezer voelt het alsof je zelf ronddwaalt in het plaatsje Puglia in 1945. Een nadeel hiervan is dat dit soms wel zo uitgebreid beschreven wordt, dat je als lezer afdwaalt en de zinnen meer gaat scannen in plaats van lezen. Het daadwerkelijke plot lijkt hier dan de dupe van te zijn, want het verhaal kabbelt traag voort, en als lezer wil je weten hoe het verder gaat. Op deze manier is de kracht van Rosa Ventrella, tevens haar valkuil. Wanneer dit langzame tempo je niet stoort, is Giftige tongen een absoluut pareltje in het genre van de (historische) romans.

Het plot zelf is bijzonder mooi. Als lezer volgen we alles vanuit het perspectief van Teresa. Zij en Angelina zijn ultieme tegenpolen, maar de band als zussen is ijzersterk en liefdevol. Zij hebben beiden een eigen positie en rol in het gezin en de omgeving heeft bepaalde verwachtingen van ze. Teresa is stil en volgend, Angelina is dromerig en gepassioneerd over een betere toekomst. Dit is het thema van Gifitige tongen. Onderliggend hieraan gaat het over hoe roddels en keuzes die we maken, de rest van je leven (en dat van je familie) kunnen beïnvloeden. De verhaallijn is boeiend en erg intrigerend.

Giftige tongen is het verhaal over twee zussen en de schande van hun familiegeschiedenis. Het is een aanrader voor wie een rustige opbouw kan waarderen en voor wie houdt van romans met een historische tint.

Giftige tongen

Rosa Ventrella

12 juni 2020

ISBN 9789401612807
    Uitgever Xander
    288 pagina's

Xander

1  2  3  4  5

Puglia, 1945. In een klein dorpje groeien de zusjes Teresa en Angelina op in een arme arbeidersfamilie. Ze zijn in alles verschillend: Teresa is stil en kwetsbaar, Angelina is uitbundig en onbeschaamd.
    Als de vader van Teresa en Angelina naar het front wordt gestuurd en de armoede echt toeslaat, wordt hun beeldschone moeder Caterina gedwongen tot een verschrikkelijk compromis: één keer per week gaat ze naar het landhuis van baron Personè, de machtige grootgrondbezitter. Ze komt elke keer terug met genoeg eten voor het hele gezin.
    De veilige gemeenschap verandert in een slangenkuil van giftige roddels. De schande van Caterina's keuze besmet de hele familie, behalve Angelina, die het negeert en weigert zich te schikken. Ze verliest zich liever in de sprookjes in haar hoofd, met verstrekkende gevolgen.