Op de vlucht - Nora Roberts RECENSIE

Recensie: Op de vlucht - Nora Roberts

De Sullivan familie is bekend vanwege hun acteerwerk en de jonge Caitlyn Sullivan schittert al op haar tiende op het witte doek. Toch is ze ook nog gewoon een kind, een vrolijk en avontuurlijk meisje dat van verstoppertje spelen houdt. Maar Cate raakt haar onbevangenheid kwijt wanneer ze tijdens een spelletje verstoppertje wordt bedwelmd en ontvoerd. Slim als ze is, weet ze te ontsnappen en een familie te vinden die haar wil helpen. Maar nu, jaren later, heeft ze nog steeds last van de gevolgen van de ontvoering en de invloed die deze op verscheidene mensen heeft gehad. Want wat Cate niet weet is dat er destijds een zaadje van liefde en een zaadje van wraak is geplant…

Op de vlucht van Nora Roberts geeft je kort de tijd om de personages en hun situatie te leren kennen, en duikt dan direct de actie in. Het boek bestaat uit vier delen en in het eerste deel lees je over de ontvoering en kom je er al achter wie de daders zijn. Eerlijk is eerlijk: wanneer onthuld wordt wie de schuldige is, ben je als lezer niet echt verrast. Maar Nora Roberts weet je wel op fijne wijze in het verhaal en het leven van de Sullivans te trekken.

In de daarop volgende delen is er beduidend minder actie en lees je over Cate’s leven, over hoe ze omgaat met wat haar is aangedaan, en hoe ze opgroeit. Cate is sterk en slim, maar toch ook onzeker. Naarmate ze ouder wordt en bijleert, hervind ze haar zelfvertrouwen. Ze is een fijn personage, net als meerdere andere personages. Vooral Cate’s opa Hugh en oma Lil vallen positief op en hun interactie met Cate voelt heel natuurlijk. Hoewel het perspectief wisselt en je daardoor veel van de personages goed leert kennen, wordt het grootste deel van het verhaal vanuit Cate’s perspectief verteld.

Op de vlucht vindt plaats op verschillende levendig beschreven locaties, wisselend van een prachtige cottage aan zee en het drukke New York, tot aan een idyllische ranch. Bovendien is het acteerwerk en voice-over werk dat de Sullivans doen, maar ook het ranchleven van de Coopers, interessant om over te lezen.

Hoewel Op de vlucht nergens heel spannend of verrassend word, is het wel een fijn boek dat lekker wegleest en de lezer weet te boeien. Dat komt mede door de fijne schrijfstijl van Nora Roberts. Het plot weet alle losse eindjes mooi op te lossen, maar rondom het einde komt er weer meer actie in het verhaal waardoor het ineens allemaal wel heel snel gaat. Ik denk dat in dit geval een epiloog het verhaal echt had afgemaakt.

Al met al is Op de vlucht van Nora Roberts een heerlijk boek, dat plaats vind op interessante locaties en je kennis laat maken met een aantal fijne personages. Hoewel het boek zeker goed is geschreven, is het wel voorspelbaar. Echt spannend wordt het verhaal dan ook niet. Lezers kunnen een levensverhaal met een fijne familiedynamiek en een paar spannende elementen verwachten, maar geen bloedstollend ontvoeringsverhaal. Afgerond 4 hartjes voor Op de vlucht.

Recensie: Op de vlucht - Nora Roberts

Op de vlucht

1  2  3  4  5

Caitlyn Sullivan, een dochter van Hollywoodberoemdheden, is op haar tiende al een ster, en nog steeds gek op verstoppertje spelen met haar nichtjes in het grote familiehuis in Big Sur. Het is tijdens een van die spelletjes dat Cate verdwijnt. Ze blijkt te zijn ontvoerd, maar ze is een slimme overlever, en ze slaagt erin te ontsnappen. Tiener Callan Cooper is geschokt als hij het bont en blauwe, doodsbange meisje vindt, in elkaar gedoken in een uithoek van de ranch waarop hij woont. Als hij en zijn familie haar verhaal horen, bieden ze haar bescherming en onderdak en regelen ze de hereniging met haar dierbaren.

Maar Cates beproevingen zijn nog niet voorbij: ze ontdekt het verraad van iemand die ze vertrouwde. Ze vertrekt naar Ierland, waar ze weliswaar veilig is, maar waar ze toch door rusteloosheid wordt geplaagd. Uiteindelijk keert ze terug naar Los Angeles, in de hoop af te kunnen rekenen met het trauma dat haar leven heeft bepaald. Wat ze nog niet weet is dat er lang geleden twee zaadjes zijn geplant: een van liefde en een van wraak.