Een luipaard jaagt 's nachts - Wilbur Smith RECENSIE

Recensie: Een luipaard jaagt ’s nachts – Wilbur Smith

In Een luipaard jaagt ’s nachts keert Craig Mellow, gevierd bestsellerauteur, terug naar zijn geliefde Zimbabwe. Hij probeert het landgoed van zijn familie weer in ere te herstellen maar wordt hierin door diverse zaken tegengezeten.

Zoals we van Wilbur Smith gewend zijn is zit je van begin tot einde van Een luipaard jaagt ’s nachts op het puntje van je stoel. Hoofdpersoon Craig lijkt van het ene avontuur in het andere te vervallen zonder een moment rust te hebben. Maar dat is natuurlijk ook het hele plezier van een avonturenroman. Het boek begint meteen met een zeer indrukwekkend hoofdstuk over de stropersbende waar Craig later in het boek met zijn geliefde achteraan gaat. Daarmee is de toon voor Een luipaard jaagt ’s nachts meteen gezet.

Het verhaal van Een luipaard jaagt ’s nachts zit goed in elkaar en lijkt goed weer te geven hoe de situatie in Zimbabwe was na de onafhankelijkheidsverklaring. Het probleem tussen verschillende stammen in eenzelfde land wordt goed uitgelegd net als het gevolg van jarenlange oorlogen. Aan de andere kant weet Smith ook wat van de mysterie van eeuwenoude Afrikaanse legendes in te brengen. In dit geval over de voorouders van de Matabele wat voor een fantastische schattenjacht zorgt. De realiteit gemixt met een vleugje mysterie maakt van dit verhaal van Wilbur Smith weer een superspannend. Het is knap hoe in Een luipaard jaagt ’s nachts zowel het conflict tussen de Westerse wereld en Afrika naar voren komt als het conflict dat ontstaat door moderne ontwikkelingen waardoor het lastiger wordt oude tradities in ere te houden.

De schrijfstijl van Wilbur Smith is zeer gemakkelijk leesbaar en zeer beeldend. Alleen een film zou voor duidelijkere omschrijvingen zorgen. De wat rauwe, expliciete beschrijvingen van de gebeurtenissen maakt wel dat Een luipaard jaagt ’s nachts geen boek is voor lezers met zwakke magen. Door deze schrijfstijl is wel gemakkelijk meeleven met de personages en is de spanning door het hele boek heen bijna voelbaar. Het is dan ook geen wonder dat het moeite kost om het boek tussendoor weg te leggen. Ook wordt je weer, zoals bij elk boek over Afrika van Wilbur Smith, een beetje verliefd op Afrika en in dit geval op de jungles van Zimbabwe.

Een luipaard jaagt ’s nachts is weer een mooie aanvulling op het indrukwekkende oeuvre van Wilbur Smith. Fans van Smith zullen deze dan ook weer zeer kunnen waarderen, net als liefhebbers van het avonturengenre.

Een luipaard jaagt 's nachts

1  2  3  4  5

Na de onafhankelijkheidsverklaring van Rhodesië is Craig Mellow naar Amerika vertrokken, waar hij een gevierd bestsellerauteur is. Maar hij is de roem zat en hij mist zijn thuisland. Hij besluit terug te keren om de oude familielanderijen in ere te herstellen, maar dat blijkt lastiger dan gedacht. Rivaliserende stammen zijn weer met elkaar in conflict geraakt en Craig moet niet alleen vrezen voor zijn land, maar ook voor zijn leven.
    Met deze nieuwe editie van Een luipaard jaagt 's nachts zijn alle avonturen uit de Ballantyneserie weer leverbaar.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton