Het raadsel rond het rode huis - Bianca Nederlof RECENSIE

Recensie: Het raadsel rond het rode huis - Bianca Nederlof

Bren is nog nooit ver op vakantie geweest omdat zijn ouders liever in Nederland en Duitsland blijven, maar Bren droomt van avontuur. Als op een dag de camper van zijn Oom op de oprit staat, kan zijn geluk niet op. Zijn oom neemt hem mee en laat hem een geheim document met een codetaal zien. Ze reizen samen naar het Rode Huis in Zwarte Woud om het mysterie te ontrafelen. Maar op hun weg komen ze magische krachten en een duister geheim tegen...

Bren is een geweldig en leuk personage om over te lezen! Hij is leergierig, avontuurlijk en heeft een groot hart, wat hem in verschillende situaties helpt. Ook de andere personages zijn origineel en interessant neergezet door Bianca Nederlof. Je hebt zijn joviale oom Waldo, de geheimzinnige Grazie met haar nog geheimzinnigere zoon Gregor, de excentrieke professor Lingu... Allemaal samen zorgen ze voor onverwachte en spannende gebeurtenissen die het verhaal uniek maken!

Het raadsel rond het rode huis is verdeeld in korte hoofdstukken, die telkens een leuke en originele titel hebben. Een voorbeeld van zo'n titel is 'Het tweeëntwintigste hoofdstuk, waarin Bren iets in zijn tas vindt'. Door zulke titels vrolijkt het boek al meteen op. Ook de prachtige prenten hielpen daarbij. Er zijn niet veel tekeningen in het boek (het is immers bedoeld voor al wat oudere kinderen, +10), maar het brengt wel de sfeer van het rode huis, het doolhof en het avontuur tot leven. De tekeningen zijn trouwens van de hand van Conz!

Bianca Nederlof heeft een erg ingenieus verhaal in elkaar gestoken. Het raadsel rond het ronde huis is al spannend vanaf de eerste pagina, als zijn mysterieuze oom op de stoep staat. De spanning blijft opbouwen en ze komen veel raadselachtige elementen tegen op hun weg naar het Zwarte Woud. Aan het einde past alles mooi in elkaar, de puzzel is compleet, waardoor je een erg bevredigende leeservaring hebt. Je kan niet stoppen met lezen voordat je weet hoe de vork in de steel zit!

Naast de spanning is er ook plaats voor een mooie boodschap. Familie en vriendschap zijn belangrijke thema's in Het raadsel rond het rode huis. Hoewel er dus veel plaats is voor fantasie en spanning, zijn er ook alledaagse gebeurtenissen waar kinderen zich zeker mee kunnen identificeren. Het boek is met andere woorden een goede mix van fantasie en realiteit.

Het raadsel rond het rode huis van Bianca Nederlof is een heerlijk mysterieus verhaal waar kinderen van zullen smullen. Het zit boordevol actie en avontuur, en heeft een spannende ontknoping.

Het raadsel rond het Rode Huis

1  2  3  4  5

Een vlot en spannend avontuur, in korte hoofdstukjes vol cliffhangers. Voor avonturiers vanaf 10 jaar.
    Bren baalt ervan dat zijn saaie vader nooit op vakantie wil. Maar op een dag staat ineens een oude camper voor het huis geparkeerd. Zijn avontuurlijke oom Waldo is op doorreis. Hij laat Bren een mysterieus document vol symbolen zien. De code om achter de betekenis van de tekens te komen is verborgen in hotel het Rode Huis. Bren reist met Waldo naar het Zwarte Woud, maar eenmaal in het hotel blijkt er veel meer aan de hand te zijn. Magische poorten, vampiers en duistere vloeken: het avontuur komt opeens wel heel dichtbij!