Nighthawk - Clive Cussler RECENSIE

Recensie: Nighthawk - Clive Cussler

Een machtsstrijd tussen de grootmachten Amerika, Rusland en China is niks nieuws. Ook heeft Kurt Austin al voor hetere vuren gestaan, toch? Als de NUMA wordt opgeroepen om een geheim ruimtevaartuig dat plotseling van de radar is op te sporen, is hij er als eerste bij. Natuurlijk is zijn beste vriend Joe Zavala ook van de partij. Ook de rest van het team wordt opgeroepen. Maar dan wordt Hurricane Emma van de NSA in hun mik geschoven, waar heeft ze haar bijnaam aan te denken en gaat het hun in de weg staan?

Het avonturen-thriller genre lijkt wel uitgevonden door Clive Cussler. Hij heeft al vele series op zijn naam staan, waarvan de NUMA-serie met Kurt Austin in de hoofdrol al sinds 1999 uitkomt. Hij begon deze serie samen met Paul Kemprecos maar vanaf 2009 schreef hij samen met Graham Brown. Nighthawk past perfect in het avonturen-thriller genre. Het leven van Kurt is een groot avontuur net als deze opdracht. Een zoektocht naar het onbekende vergt veel algemene kennis en een goede intuïtie. En als alle grootmachten op het zelfde azen dan blijft de spanning ook niet lang achterwege.

Nighthawk is ontzettend leuk om te lezen als je van een beetje actie... en een goede dosis humor houdt. Tot mijn verbazing vind je in Nighthawk zelfs het type "feelgoodroman humor". Kurt is nonchalant en samen met Emma vormt hij een goed team. Hoewel ze een serieuze taak voor de boeg hebben, zijn hun conversaties luchtig en Kurts acties gewaagd. Clive Cussler weet samen met Graham Brown een gevat verhaal neer te zetten dat de lezer weet te verassen en hardop laat lachen.

Vanaf het begin is al te voorspellen wie de "winnaar" gaat zijn. Ook de rest van het het verhaal lijkt halverwege Nighthawk doorgestoken kaart. Dat neemt niet weg dat het ontzettend leuk is om te lezen hoe ze de Nighthawk gaan vinden en wat er allemaal nog op hun pad gaat komen. Want soms lijkt alles tegen te zitten en hoe weten ze dan weer op het goede spoor te komen? De achterflap was vaag en ook de proloog leek random, toch zit je ontzettend snel in het verhaal. En Nighthawk laat je daarna niet meer los. Al snel kom je er meer achter de proloog zat dan op het eerste gezicht leek.

Clive Cussler weet een moralistisch toontje te geven aan Nighthawk, zonder dat het opvalt. Deze accurate bewoordingen en subtiele waarheden geven Nighthawk net dat beetje extra diepgang, waardoor het verhaal zich van de anderen onderscheidt en het kwalitatief beter aanvoelt. Ook heeft hij voorin een lijst opgenomen met de personages en hun taken. Dit zorgt ervoor dat je het overzicht houdt in het snelle spel van gehaaide spelers.

Kortom, Nighthawk is een absolute aanrader voor iedereen die al fan is én voor iedereen die graag eens wat anders wil proberen. Door de goede dosis humor en het luchtige schrijven is het verhaal heel toegankelijk. Laat je niet afschrikken door de drukke tekst of de cryptische omschrijving, maar laat je meenemen door de heerlijke schrijfstijl in het avontuur van Kurt, Joe en Emma.

Recensie: Nighthawk - Clive Cussler

Nighthawk

1  2  3  4  5

Wordt de meest verbluffende technologische vooruitgang de laatste van de mensheid?

Wanneer het meest geavanceerde vliegtuig ooit boven de Grote Oceaan verdwijnt, nemen Kurt Austin en Joe Zavala deel aan een dodelijke wedstrijd om de machine te lokaliseren. Rusland en China willen de revolutionaire technologie ook in handen krijgen, maar de Verenigde Staten hebben grotere zorgen: de X-37 draagt een lading gevoelige materie uit de bovengrenzen van de atmosfeer met zich mee. Als de lading ontdooit, zal het een catastrofe van bijna ondenkbare proporties ontketenen. Het NUMA-team riskeert alles om een ramp te voorkomen.